Terminal POS – czym jest, jak działa, kiedy warto go mieć?
09Terminal POS pozwoli Twoim klientom płacić za produkty czy usługi kartą płatniczą. Jak działa to urządzenie? Na co zwrócić uwagę wybierając terminal płatniczy?
Czym jest terminal POS?
Terminal POS (ang. point of sale – punkt handlowy) to sprzęt, który umożliwia dokonywanie transakcji bezgotówkowych, np. kartą płatniczą, telefonem czy przy wykorzystaniu BLIK-a.
Terminal działa w następujący sposób:
- klient wkłada kartę do terminala lub płaci zbliżeniowo, przykładając kartę, telefon bądź smartwatcha do urządzenia,
- terminal łączy się z wydawcą danej karty płatniczej przez centrum autoryzacyjne,
- sprawdzany jest stan konta płacącego,
- jeśli ma on wystarczające środki, transakcja jest autoryzowana,
- pieniądze są pobierane z konta klienta, a po pewnym czasie trafiają na rachunek sprzedawcy.
Terminale mogą łączyć się z centrum autoryzacyjnym za pośrednictwem łącza telekomunikacyjnego, sieci komórkowej bądź przez internet. Jakie są rodzaje urządzeń POS?
Podstawowym terminalem płatniczym jest sprzęt stacjonarny (POS). Jest to niewielka skrzynka stale zasilana prądem, z klawiaturą do podawania kodu PIN, ekranem i możliwością drukowania potwierdzeń. Terminale stacjonarne można spotkać głównie przy stanowiskach kasowych.
Terminal mobilny (mPOS) to de facto wariacja terminalu stacjonarnego. Urządzenia tego typu są często nieco mniejsze, do ich zasilania służy bateria, ale są warianty ze stacją bazową. Łączność odbywa się przez Wi-Fi lub GPRS, dzięki wejściu na kartę SIM. Terminal mPOS sprawdza się w sytuacjach, w których trzeba podejść lub podjechać do klienta. Używają ich restauratorzy, taksówkarze czy kurierzy.
Terminal mPOS może mieć też postać niewielkiej skrzynki łączącej się ze smartfonem sprzedawcy. Dostępne są też urządzenia bezobsługowe, instalowane w miejscach, w których klient sam może się obsłużyć (słupki parkingowe, automaty z napojami, kasy na myjniach itp.).
Dlaczego warto mieć terminal płatniczy?
Jak wynika z danych Narodowego Banku Polskiego, w Polsce znajduje się w obiegu ponad 43 mln kart płatniczych, z czego aktywnych, czyli takich, z których użytkownicy regularnie korzystają, jest 28,8 mln*.
Jeśli prowadzisz biznes, w którym klienci za towary lub usługi płacą bezpośrednio, terminal POS może być jednym z kluczowych narzędzi. Co zyskujesz dzięki terminalowi płatniczemu?
Przede wszystkim, może wzrosnąć Twój zysk. Część klientów może zrezygnować z Twojej usługi, jeśli nie będziesz mieć terminala POS. Jak wynika z badania Instytutu Badań Pollster, przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości, aż 66 proc. badanych preferuje dokonywać płatności kartą**. Gotówkę woli tylko 20 proc. osób.
Terminal POS sprawi, że obsługa będzie szybka i wygodniejsza, a kolejki krótsze. Nie będzie ani konieczności czekania, aż klient znajdzie pieniądze w portfelu, ani wydawania reszty. Ponadto, płatność przez terminal jest bezpieczna. W kasie będzie też mniej gotówki.
Dodatkowym atutem będzie możliwość rozszerzenia oferty o nowe usługi. Jakie?
Więcej usług z terminalem POS
Dzięki terminalowi POS możesz zyskać dostęp do funkcji, które przyczynią się do zwiększenia zysków i wzrostu zadowolenia klientów. Do czego może służyć terminal, poza przyjmowaniem standardowych płatności?
Może np. zostać wykorzystany do drukowania kodów doładowania telefonu komórkowego. Ponadto, terminal z funkcją cashback pozwoli Twoim klientom na wypłacanie pieniędzy w gotówce przy okazji zakupów kartą.
Jeśli obsługujesz cudzoziemców, wręcz niezbędna może być usługa DCC (ang. dynamic currency conversion). Pozwala ona przeliczać kwotę zakupu w złotówkach na walutę, z której korzysta klient już na etapie płatności.
Terminal może też zostać wykorzystany do przyjmowania opłat za rachunki. To dobre rozwiązanie, jeśli z Twoich usług często korzystają osoby starsze, które mogą nie korzystać z płatności internetowych.
Terminal płatniczy – własny czy w dzierżawie?
Terminal POS możesz kupić na własną rękę. W takim wypadku poniesiesz koszty urządzenia, które bywają niemałe. Dodatkowo, musisz podpisać samodzielnie umowę z operatorem.
Wygodniejszym rozwiązaniem może być dzierżawa lub skorzystanie z pakietu z terminalem płatniczym POS oferowanym przez banki. Na jakie korzyści możesz liczyć?
Jeśli wybierzesz pakiet od banku, na starcie unikasz wydatku związanego z kupnem terminala. Za korzystanie z niego płacisz abonament. Często jego instalacja jest darmowa, tak samo, jak szkolenie pracowników. W razie awarii, możesz też liczyć na pomoc techniczną.
Dzięki pakietowi z terminalem POS, będziesz też zapewne ponosić niższe koszty związane z prowizją pobieraną przez operatora od każdej transakcji. Pieniądze szybciej pojawią się na Twoim koncie. Do terminala będzie przypisany bankowy rachunek roboczy, na które będą trafiać pieniądze za zakupy dokonywane przez klientów. Możesz też zyskać dostęp do internetowego systemu raportowania, dzięki czemu będziesz mieć lepszą kontrolę nad finansami firmy.
* Liczba wyemitowanych kart płatniczych na przestrzeni kolejnych kwartałów od 1998 r., nbp.pl, 1.06.2020 [dostęp 30.10.2020], <https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/systemplatniczy/karty_platnicze.html>
** Polacy chętnie płacą bezgotówkowo, ale wciąż nie wszędzie mogą, zbp.pl, 15.10.2019 [dostęp 30.10.2020], <https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Polacy-chetnie-placa-bezgotowkowo,-ale-wciaz-nie-wszedzie-moga>