Bank zmieniającego się świata

Swipe i scroll – jak obsługujemy aplikacje mobilne?

Swipe i scroll – jak obsługujemy aplikacje mobilne?

Wszyscy używamy dwóch popularnych sposobów poruszania się w aplikacji mobilnej, przesuwając lub przewijając zawartość ekranu telefonu. Najczęściej kojarzymy też ich angielskie nazwy, czyli „swipe” i „scroll”. Który z nich jest wygodniejszy i lepiej się sprawdza w aplikacjach finansowych? Czym kierują się projektanci wybierając konkretne rozwiązanie? Przewijanie czy przesuwanie, czyli jak obsługujemy aplikacje mobilne?

Kiedy przeglądając mobilną aplikację na telefonie przesuwamy zawartość ekranu w prawą lub lewą stronę, fachowcy projektujący interfejsy nazywają ten ruch swipe. To jeden z dwóch najbardziej popularnych obecnie sposobów korzystania z aplikacji. Przeglądanie zdjęć, kontaktów, wiadomości czy porównywanie towarów przed zakupem w sklepie internetowym – to typowe sytuacje, w których korzystamy z poziomego przewijania treści. Drugą, równie popularną, może nawet częstszą metodą nawigacji, jest przewijanie pionowe, czyli scroll.

Te dwa sposoby występują często jednocześnie, w tej samej aplikacji. To dowodzi, że oba należą do wygodnych i lubianych przez użytkowników metod interakcji z ekranem dotykowym. Obie też pozwalają na szybkie i efektywne dotarcie do interesującej nas informacji.

 

Scroll, czyli przewijanie

Scrolling, czyli przewijanie w pionie, ma bardzo długą historię, korzeniami sięgającą do dawnych komputerów osobistych, gdzie korzystano z klawiszy klawiatury i specjalnego kółeczka do przewijania, umieszczonego w myszy komputerowej. Do korzystania z tej metody nie był wtedy potrzebny ekran dotykowy. Z tego powodu, na początku pojawienia się smartfonów, scroll, jako dobrze znany i tradycyjny sposób nawigacji, był dominującą metodą interakcji z ekranem telefonu.

Swipe, czyli przesuwanie

Swiping, czyli przesuwanie w poziomie, to z kolei rozwiązanie najlepiej sprawdzające się podczas korzystania z ekranów dotykowych. Tu popularność wiążę się bezpośrednio z sukcesem tabletów i smartfonów, a obecnie również komputerów z reagującymi na dotyk ekranami. Gest palców podczas przesuwania ekranu w pewnym stopniu naśladuje ruch przewracania kolejnych stron papierowej książki. Gest, który w swojej nowej, cyfrowej postaci, zyskał obecnie drugą młodość.

Metody nawigacji

Na co dzień intuicyjnie korzystamy z obu metod nawigacji. Nie zastanawiamy się, czy któraś z nich jest naszą ulubioną. Obie są bardzo efektywne w dotarciu do interesujących nas w danym momencie treści i do obu przyzwyczajamy się równie łatwo. Kwestia swipe czy scroll nie zaprząta nam głowy. Aż do momentu, w którym nowa wersja ulubionej aplikacji zmienia logikę poruszania się po ekranie i musimy zmienić nasze przyzwyczajenia. Tam, gdzie do tej pory przewijaliśmy ekran w dół – teraz przesuwamy go w prawo lub w lewo.

Pytanie, co zastosować, scroll czy swipe, to podstawowy problem w pracy projektantów aplikacji mobilnych. W trosce o wygodę użytkownika starają się oni dobrać optymalne sposoby nawigacji, dostosowane do charakteru aplikacji, jej funkcji i prezentowanych treści. Do tej pory nie ma jednego standardu, reguły mówiącej o tym, kiedy lepiej sprawdza się swipe, a kiedy scroll.

Często wybór metody ma stworzyć wyjątkowe wrażenia, które pozwalają odróżnić daną aplikację od innych z tej samej kategorii. Z reguły do wyszukiwania elementów występujących jeden po drugim na przestrzeni czasu, projektanci chętniej wykorzystują scroll (starsze elementy umieszczając na dole ekranu).

Treści graficzne, pozbawione hierarchii lub uporządkowania, częściej prezentowane są w jednym rzędzie, który przegląda się przy pomocy swipe. Popularny przykład to szereg zdjęć prezentujących ten sam towar (np. ubranie) w sklepie internetowym.

Doświadczenia Klientów

Banki i inne instytucje finansowe wyjątkową uwagę przywiązują do pozytywnego doświadczenia, jakie Klienci wynoszą z kontaktu z ich aplikacjami. Najczęściej używają więc zarówno przewijania, jak i przesuwania, starannie dobierając sytuacje, w których używają jednej z tych dwóch metod.

Często wybór pomiędzy podobnymi produktami bankowymi (np. posiadanymi kartami płatniczymi czy rachunkami) realizowany jest za pomocą swipe. Standardem dla prezentacji historii transakcji jest z kolei scroll.

Najważniejsze jest to, że banki bardzo uważnie zbierają informacje od użytkowników swoich aplikacji, aby je ulepszyć, prowadzą ciągłe badania i prace rozwojowe. W rezultacie korzystający z bankowości mobilnej Klienci nie muszą się zastanawiać, czy mają teraz przesunąć, czy przewinąć ekran aplikacji. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że ten doskonały efekt wymagał od projektantów aplikacji finansowych wiele uwagi, czasu i wysiłku.

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Najwyższy czas zacząć przygodę z bankowością mobilną

Najwyższy czas zacząć przygodę z bankowością mobilną

Jeżeli potrafisz korzystać z telefonu z ekranem dotykowym, to bankowość mobilna nie powinna sprawić Ci najmniejszych problemów. Jeśli z niej…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Usługa dostępu do informacji o rachunku już w Banku BNP Paribas. Sprawdź korzyści

Usługa dostępu do informacji o rachunku już w Banku BNP Paribas. Sprawdź korzyści

Wystarczy zalogować się do bankowości jednego banku, by zobaczyć swoje rachunki również z innych instytucji finansowych. Rozwiązanie to ułatwia Klientom…

Czytaj więcej