Bank BNP Paribas w debacie o rynku eCommerce w 2020 r.
Zmiany nawyków klientów, wyzwania gospodarcze związane z pandemią i trendy w handlu internetowym – to główne obszary tematyczne debaty eCommerce 2020, która odbyła się pod patronatem serwisu Bezprawnik.pl. Sektor bankowy w tej ważnej dyskusji społeczno-ekonomicznej reprezentował przedstawiciel BNP Paribas Andrzej Chechliński.
Raport eCommerce 2020
W związku z COVID-19 debata miała formę konferencji online. Spotkanie ekspertów z branż finansów, logistyki, technologii oraz marketingu było związane z publikacją specjalnego raportu eCommerce 2020, w którego stworzeniu brał udział m.in. BNP Paribas Bank Polska S.A. Dokument ten ma formę poradnikowej strony internetowej o handlu w sieci i jest źródłem fachowych informacji na temat prawnych, biznesowych i technicznych aspektów funkcjonowania sklepów internetowych.
Uczestnicy debaty eCommerce 2020 nie tylko odnosili się do wspomnianego raportu, ale dodatkowo rozszerzyli jego zakres o swoje komentarze i obserwacje, poparte wiedzą i doświadczeniem z poszczególnych dziedzin. W wirtualnym spotkaniu wzięli udział:
- Andrzej Chechliński – Dyrektor Departamentu Sprzedaży, Marketingu Online i eCommerce w BNP Paribas Bank Polska,
- Daniel Blumczyński – Sales Development and SMB Manager w PayU,
- Artur Halik – Head of Sales w Shoper.pl,
- Adam Kokoszkiewicz – Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Polskim Standardzie Płatności (BLIK),
- Tomasz Łaski – Project Manager w InPost,
- Robert Paszkiewicz – VP, Central and Eastern Europe w OVHcloud,
- Małgorzata Skulska – Senior Business Development Manager w ClickMeeting.
Handel w dobie koronawirusa
Jednym z głównych wątków w eksperckiej dyskusji była konieczność dostosowania się firm do nowej rzeczywistości ekonomicznej, spowodowanej najpierw pierwszym, a następnie drugim lockdownem. Specjaliści podkreślali, że warunki przeniesienia działalności do sektora eCommerce wbrew pozorom nie są trudne, a przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc fachowców z dziedziny handlu internetowego oraz instytucji finansowych, w tym banków.
– Pandemia zmusiła wiele osób i podmiotów do poszukiwania rozwiązań online. Wiele firm funkcjonowało z powodzeniem na rynku przez 20-30 lat bazując wyłącznie w oparciu o kanały offline – powiedział Andrzej Chechliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży, Marketingu Online i eCommerce w BNP Paribas Bank Polska.
Dla szeregu przedsiębiorców odnalezienie się wśród rozwiązań online mogło być więc trudnym doświadczeniem, wynikającym np. z braku wiedzy na temat tego, jak zorganizować sprzedaż przez internet. Często takie informacje nie były nawet potrzebne danej firmie, ponieważ biznes przed pandemią świetnie sobie radził, działając np. wyłącznie jako sklep stacjonarny. Andrzej Chechliński podkreślił, że ważne było wskazanie odpowiedniej ścieżki tego typu podmiotom. Sposobem na łatwiejsze odnalezienie się w nowej rzeczywistości była edukacja, m.in. pod postacią organizowanych przez Bank BNP Paribas webinarów na temat eCommerce.
– Od lat spotykałem się z podejściem, że rozpoczęcie sprzedaży online wymaga wielkiego know-how związanego z budową sklepu internetowego oraz stworzenia zaplecza pod postacią studia fotograficznego czy zespołu copywriterów. W ciągu ostatnich miesięcy wiele osób przekonało się, że nie jest to wcale trudne i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Wejście w eCommerce daje za to dużą szansę na uratowanie biznesu oraz miejsc pracy – zaznaczał Andrzej Chechliński.
Rynek eCommerce wart miliardy
Uczestnicy zwracali uwagę, że pandemia spowodowała znaczny wzrost, jeśli chodzi o handel internetowy. Daniel Blumczyński z PayU porównał prognozy z początku roku do obecnych szacunków. Wartość rynku eCommerce ma przekroczyć w 2020 r. barierę 100 mld zł. Estymacje sprzed pierwszego lockdownu ekonomicznego przewidywały, że będzie to 70 mld zł.
Adam Kokoszkiewicz poinformował, że w drugim kwartale 2020 r. użytkownicy korzystający z BLIK-a dokonali więcej płatności online niż w całym 2018 r. Równocześnie po raz pierwszy spadła liczba osób, które wypłacały pieniądze z bankomatu, o blisko 10 proc.
Artur Halik z Shoper.pl dodał, że sprzedaż internetowa przy wykorzystaniu platform zakupowych zwiększyła się o blisko 140 proc., a sama wartość transakcji już w listopadzie, czyli przed świąteczną gorączką handlową, była wyższa w porównaniu do całego 2019 r.
Nowi sprzedawcy, nowe grupy konsumentów
Przeniesienie handlu, w dużej mierze, do internetu wynikało z kwestii bezpieczeństwa i konieczności ekonomicznej. Do tej pory rynek eCommerce rósł stopniowo. Pandemia sprawiła, że liczba sprzedających i kupujących online wzrosła lawinowo, a to pociąga za sobą konieczność mierzenia się z całkiem nowymi wyzwaniami.
Wzrosła konkurencja między firmami, ale nie jest to jedyny istotny czynnik. – Rok 2020 jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że na rynku pojawił się nowy typ twórców sklepów internetowych, ale również całkiem nowy rodzaj nabywców. Do tej pory zakupów dokonywały osoby zaznajomione z technologią i kupowaniem w sieci – powiedział Robert Paszkiewicz z OVHcloud.
Twierdzi on, że przekroczona została granica mentalna i od obecnego trendu nie ma odwrotu. Do grupy dotychczasowych klientów dołączyli na stałe nowi konsumenci, dla których eCommerce to często całkowita nowość.
Zaopatrują się oni nie tylko w towary, które od lat były częstym przedmiotem transakcji online, typu ubrania czy sprzęt RTV i AGD, ale też podstawowe dobra konsumpcyjne, jak jedzenie i środki higieniczne. Jak ułatwić takim osobom zakupy? – Ten wygrywa w eCommerce, kto ma najprostszy proces od momentu zainicjowania zakupu, do jego zakończenia – zauważył Adam Kokoszkiewicz z BLIK.
Budowa przejrzystej strony, z której można też korzystać przy pomocy smartfona, to jedna z podstaw sukcesu w handlu internetowym. Kolejnym jest multikanałowość. Eksperci uczestniczący w panelu dyskusyjnym podkreślali, że firmy nie powinny polegać tylko na jednej platformie sprzedaży online czy konkretnym portalu aukcyjnym.
Andrzej Chechliński, reprezentujący w dyskursie Bank BNP Paribas, powiedział, że podejście związane z różnicowaniem kanałów dostępności produktów powinno też dotyczyć branży finansowej. – Obserwujemy trend, na przykład w przypadku kredytów gotówkowych, w którym klienci zaczynają przeliczać swoją zdolność na komputerze, a temat zamykają w aplikacji mobilnej.
Jakość równie ważna jak cena
Andrzej Chechliński mówił także m.in. o konieczności edukacji klientów na temat bezpieczeństwa kupowania w sieci. Wraz z resztą uczestników debaty eCommerce, wskazywał na czynniki dotyczące jakości usług i wartości, według których działa dana firma.
Według panelistów, cena jest dalej jednym z kluczowych aspektów, jeśli chodzi o wybór towaru i usługi. Coraz bardziej liczy się jednak to, jak klient będzie obsłużony. Nabywca może być skłonny zapłacić więcej, jeśli będzie mieć pewność szybkiego dostarczenia towaru, dobrego kontaktu w trakcie i po dokonaniu zakupu czy możliwości bezproblemowego zgłoszenia reklamacji.
Dla klientów coraz istotniejszym czynnikiem jest też wartość dodana, np. pod postacią działań proekologicznych, typu dostarczanie towaru w paczce zdatnej do recyklingu. Andrzej Chechliński stwierdził, że może mieć to przełożenie także na wybór usług bankowych, czego przykładem jest Bank BNP Paribas, angażujący się w działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.