Bezpieczne zakupy – jak sprawdzić, czy sklep internetowy naprawdę istnieje?
Zakupy w internecie to wygoda. Możesz porównać ze sobą wiele ofert bez wstawania z kanapy i zamówić towar pod drzwi. Warto jednak stosować metodę ograniczonego zaufania i przed zapłatą sprawdzić, czy dany e-sklep faktycznie istnieje. Dlaczego jest to ważne i jak zweryfikować sprzedawcę?
Dlaczego warto sprawdzać wiarygodność e-sklepu?
Popularność e-zakupów rośnie. Decydują o tym między innymi takie czynniki, jak szeroka dostępność towarów, możliwość korzystania z wielu metod płatności i po prostu rozwój technologiczny.
Do rozwoju sektora e-commerce przyczyniła się także pandemia koronawirusa. W 2019 r. polski rynek handlu internetowego był warty 61,1 mld zł. W 2020 r. sektor e-commerce zanotował najwyższy wzrost od kilkunastu lat, o blisko 30 proc. Wartość rynku to ok. 77 mld zł*.
Niestety, z rosnącej popularności zakupów internetowych korzystają także oszuści, którzy tworzą fałszywe e-sklepy. Jeśli padniesz ofiarą takiego przestępcy, możesz stracić pieniądze. Nie jest to jedyne zagrożenie.
Wypełnienie formularza w fałszywym sklepie czy kliknięcie w przesłany przez rzekomego sprzedawcę link, może skutkować kradzieżą Twoich wrażliwych informacji. Oszust może zyskać dostęp do Twojego profilu w serwisie bankowym czy próbować wykorzystać dane do zaciągnięcia kredytu na Twoje nazwisko.
Zakupy w e-sklepie – na co zwrócić uwagę?
Kiedy powinna Ci się zapalić czerwona lampka podczas zakupów? Pierwszym sygnałem ostrzegawczym mogą być bardzo niskie ceny. Jest to częsty wabik stosowany przez oszustów.
Oczywiście, również uczciwe sklepu chcą przyciągnąć uwagę klientów dobrą ofertą, organizując promocje. Jeżeli jednak mało znany sprzedawca proponuje towar, który jest o kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt procent tańszy w porównaniu do reszty rynku, warto wstrzymać się z zakupem.
O tym, że możesz mieć do czynienia fałszywym sklepem może świadczyć też wygląd witryny. Literówki, ubogie opisy, mała liczba zdjęć mogą być sygnałem, że sklep jest na szybko przygotowanym frontem dla nieuczciwej działalności.
Sprawdź dane e-sklepu
Weryfikację sklepu warto zacząć od sprawdzenia danych firmy. Powinny się one znaleźć w zakładce “kontakt”, na stronie “o nas” lub w stopce witryny. Sprzedawca powinien przedstawić m.in. takie informacje, jak: nazwa firmy, numer KRS, numer NIP, adres, telefon, e-mail.
Jak sprawdzić, czy dana firma faktycznie istnieje? Możesz skorzystać z bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub wyszukiwarki EKRS na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Regulamin i polityka prywatności
E-sklepy muszą stosować się do rozporządzenia RODO oraz innych przepisów określających relacje na linii sprzedawca-klient. Firma powinna udostępnić kupującym regulamin oraz politykę prywatności, pokazać, jak chroni dane osobowe, jak wyglądać proces realizacji zamówienia i ewentualnego odstąpienia od umowy. Jeżeli na stronie danego e-sklepu nie ma takich informacji, na wszelki wypadek zrezygnuj z zakupów.
Certyfikat SSL witryny
Gdy będziesz przeglądać ofertę danego sklepu internetowego, zwróć uwagę na pasek adresu. Powinien się tam znaleźć symbol kłódki. Jest to oznaczenie certyfikatu SSL, który świadczy o poufności transmisji danych. Gdy kłódki nie ma, jest to sygnał ostrzegawczy.
Bezpieczne sposoby płatności i różne opcje dostawy
Kolejnym powodem do nabrania podejrzeń może być ograniczona liczba sposobów płatności. Jeżeli sklep proponuje tylko klasyczną wpłatę na konto, lepiej zastanowić się nad zakupem.
Dobry e-sklep pozwoli Ci zapłacić za pośrednictwem systemu e-płatności. Do wyboru powinny być takie opcje, jak przelew internetowy, płatność kartą czy kodem BLIK. Zaufana bramka płatności to dodatkowe bezpieczeństwo, bowiem w transakcji pośredniczy zewnętrzny operator, do którego w razie czego można się odwołać.
Opinie i obecność w internecie
Jeżeli nazwa danego sklepu nic Ci nie mówi, sprawdź, co sądzą o usługach danej firmy inni klienci. Sprawdź opinie w internecie. Zwróć uwagę, czy nie są to tylko lakoniczne wypowiedzi w stylu “polecam!” czy “super” oraz czy dużo pozytywnych komentarzy nie zostało dodanych w krótkim czasie.
Przejrzyj porównywarki cenowe oraz niezależne strony, które zbierają opinie konsumentów. Rzetelna firma powinna widnieć w spisie sklepów tego typu witryn.
Sprawdź, czy e-sklep działa w mediach społecznościowych. Aktywność danej firmy oraz interakcje z użytkownikami do sygnał, że dane przedsiębiorstwo faktycznie działa.
Źródło:
*Karolina Szałas, Rekordowy wzrost rynku e-commerce w 2020 roku spowodowany epidemią COVID-19, pmrmarketexperts.com, [dostęp 20.05.2021],