Bank zmieniającego się świata

Chmura obliczeniowa
w Polsce

Chmura obliczeniowa </br> w Polsce

Model chmury wiąże się z przechowywaniem danych, plików oraz aplikacji w chmurze, czyli na zewnętrznych serwerach rozmieszczonych po świecie, poza siecią firmową. Chmura obliczeniowa daje możliwość dostępu do baz danych, sieci, oprogramowania, serwerów czy analiz za pośrednictwem Internetu. Za utrzymanie infrastruktury odpowiada administrator,
a użytkownik najczęściej płaci za użytkowanie usługi.

Co 9 firma korzysta z płatnej chmury

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego¹, w 2018 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej w Polsce skorzystało 11,5% przedsiębiorstw, tj. o 1,5 p. proc. więcej niż w 2017 r. Spośród usług oferowanych w chmurze obliczeniowej najczęściej kupowano te, które związane były z udostępnianiem poczty e-mail (7,7% przedsiębiorstw) oraz przechowywaniem plików (6,1%). Większość firm korzystała z usług tego typu za pomocą serwerów współdzielonych (77,1% przedsiębiorstw korzystających
z chmury) lub serwerów dedykowanych (odpowiednio 44,1%).

Chmura to nie tylko płatne rozwiązania

Tym wynikom wydają się przeczyć badania „Użytkowanie usług chmurowych w przedsiębiorstwach działających w Polsce”² przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Aruba Cloud. Pokazują one, że z usług chmurowych korzysta aż 27% małych i średnich firm w Polsce. Jednak w tym badaniu nie ograniczono się do usług płatnych – prawdopodobnie zatem chmura jest Polsce znacznie bardziej popularna niż szacuje to GUS, a wiele firm korzysta z rozwiązań, które są nieodpłatnie dostępne przez Internet.

Co sprawia, że firmy się wahają?

To samo badanie pokazuje także, że ponad 60% firm z sektora MŚP przy korzystaniu z cloud wyraża obawy o bezpieczeństwo danych. Z kolei 35% badanych obawia się uzależnienia od zewnętrznego dostawcy oraz wysokiego kosztu wdrożenia
i korzystania z chmury (27%). Jedna czwarta MŚP jako barierę deklaruje przyzwyczajenie do korzystania z lokalnych rozwiązań,
a dla 23% problemem są opóźnienia wynikające z korzystania z usług zdalnych.

Jak postrzegamy korzyści?

Po pierwsze, jest to dostępność usług z każdej lokalizacji za pośrednictwem Internetu (prawie 40% odpowiedzi). Co ciekawe, na drugim miejscu wskazano wysoki poziom bezpieczeństwa danych (38%), które przecież 2/3 firm postrzega jako potencjalne ryzyko. Tylko jedna piąta ankietowanych, wśród korzyści wymieniła model pay-per-use, w ramach którego użytkownik chmury płaci wyłącznie za wykorzystane zasoby.

Autor: THINKTANK, 27.12.2018 r.

(1)http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/8/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2018_roku.pdf.

(2) http://www.virtual-it.pl/8439-badanie-aruba-cloud-chmura-w-polskich-firmach.html 
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą ARC Opinia i Rynek metodą CATI na próbie 300 przedstawicieli przedsiębiorstw, które posiadają własną obsługę informatyczną – tzn. nie przekazują tych usług na zewnątrz.

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Agencje ratingowe: na czym polega ich praca?

Agencje ratingowe: na czym polega ich praca?

26-12-2018 Agencja ratingowa jest opiniodawcą, który określa wiarygodność kredytową (tzw. rating) firm, banków, instytucji, krajów lub samorządów.

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Jak działają fundusze obligacji i kiedy przyniosą najlepsze wyniki?

Jak działają fundusze obligacji i kiedy przyniosą najlepsze wyniki?

27-12-2018 Fundusze obligacji zaliczane są do jednych z najbardziej bezpiecznych form lokowania kapitału. W praktyce między funduszami istnieją znaczne…

Czytaj więcej