E-commerce – czym jest, jak zacząć, jak osiągać dobre wyniki? [cz. 1]
Spis treści
E-commerce to, w dużym uproszczeniu, prowadzenie handlu w internecie. Dlaczego warto sprzedawać towary i usługi za pośrednictwem sieci? Jak odnaleźć się na rynku e-commerce i od czego zacząć?
Czym jest e-commerce?
Zwrot „e-commerce” pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od „electronic commerce”. W języku polskim stosuje się pojęcia e-handlu oraz handlu elektronicznego.
Czym jest e-commerce? Podstawowa definicja znajduje się w samej nazwie. Jest to zbiór działań, który polega na sprzedaży i kupnie towarów czy usług poza fizyczną placówką danej firmy. Nabywcy wykorzystują urządzenia elektroniczne, np. komputer czy smartfon.
E-commerce w praktyce to nic innego, jak handel internetowy. Klient wchodzi na dany portal (często jest to e-sklep, czyli strona internetowa prezentująca ofertę przedsiębiorstwa) wybiera interesujący go przedmiot lub usługę i dokonuje płatności.
Jakie są typy e-commerce?
Pojęcie handlu elektronicznego jest bardzo szerokie. Istnieje kilka sposobów definiowania typów e-commerce.
Ze względu na to, czym jest przedmiot handlu, e-commerce można podzielić na:
- handel dobrami fizycznymi – za pośrednictwem internetu oferowane są towary, które można też standardowo nabyć w sklepie. Mogą to być buty, książki, opony, rośliny, kosmetyki czy produkty spożywcze,
- handel dobrami cyfrowymi – w tym przypadku przedmiotem są dzieła w postaci elektronicznej. Zaliczyć do nich można m.in. gry i programy, e-booki, muzykę w formie plików,
- handel usługami – za pośrednictwem internetu można zlecić wykonanie konkretnego zadania.
Handel elektroniczny ze względu na podmioty, czyli to, kto ze sobą przeprowadza transakcje, dzielimy na:
- B2C, business to customer – jest to typ transakcji między firmą a klientem indywidualnym; osoba prywatna kupuje coś od danego przedsiębiorstwa,
- B2B, business to business – wymiana handlowa między dwiema firmami; często do tego celu wykorzystywana jest specjalna platforma do e-commerce, dostępna tylko dla klientów biznesowych po zalogowaniu,
- C2C, customer to customer – handel między dwiema osobami prywatnymi; jedna jest sprzedawcą, a druga kupującym; często w tego typu e-handlu używane są portale aukcyjne oraz internetowe platformy ogłoszeniowe.
Dlaczego warto zacząć działać na rynku e-commerce?
Istnieje jeszcze jedna klasyfikacja, która pośrednio odpowiada na pytanie, dlaczego warto zacząć inwestować w e-commerce. Jest to podział na firmy:
- bricks and clicks – jest to model, w którym przedsiębiorstwo prowadzi fizyczną działalność i rozszerza ofertę na handel internetowy,
- click to brick – firma zaczęła od e-handlu, by z czasem rozwinąć także fizyczny model dystrybucji towarów lub usług,
- pure click – jest modelem, w którym firma od początku opiera się na e-handlu i pozostaje przy tym modelu.
Jak widać, handlem internetowy to rozwiązanie dla bardzo różnych biznesów. Możesz od lat prowadzić sklep stacjonarny i następnie zacząć sprzedawać swoje towary przez internet. Z drugiej strony, możesz zacząć prowadzić przedsiębiorstwo bez siedziby, od razu inwestując w e-commerce.
Głównymi korzyściami e-handlu są:
- dostęp do szerokiego grona odbiorców – dzięki e-commerce dotrzesz z ofertą do klientów na drugim końcu kraju czy nabywców zagranicznych. Twoja fizyczna lokalizacja nie ma znaczenia, jeśli zapewnisz transport danego towaru,
- możliwość sprzedaży cały czas – Twój sklep internetowy będzie działać całą dobę, klienci będą mogli w nim kupować w nocy czy w trakcie weekendów,
- niższe koszty na starcie – żeby zacząć działać w e-commerce nie potrzebujesz wynajmować biura, kupować sprzętu, a często nawet organizować magazynu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z biznesem, rozpoczęcie od e-commerce może być rozwiązaniem tańszym w porównaniu do otwierania standardowej działalności z fizyczną placówką,
- łatwiejsza promocja – dzięki temu, że Twoje towary i usługi będą widoczne w internecie, Twoi klienci będą mieli lepszy przegląd oferty. Będziesz mieć możliwość prowadzenia promocji na portalach społecznościowych czy przy pomocy reklam internetowych,
- wiedza o klientach – platforma e-commerce pokaże Ci m.in. to, na jakie towary i usługi jest zapotrzebowanie, czy jak wygląda ścieżka zakupowa. Będziesz mieć możliwość szybszego reagowania na potrzeby odbiorców i dokonywania korekt w ofercie czy tworzenia promocji.
W kolejnej części poradnika opiszemy m.in. to, jak wejść do branży e-commerce i na co zwrócić uwagę przenosząc swoją ofertę do internetu.
Więcej na temat handlu w internecie dowiesz się także z cyklu webinarów >>> Mała firma online