E-commerce – czym jest, jak zacząć, jak osiągać dobre wyniki? [cz. 2]
Spis treści
E-commerce pomoże Twojemu biznesowi dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jak zacząć działać w e-handlu? Na co zwrócić uwagę na starcie i dlaczego warto sprzedawać przez internet?
Rosnące znaczenie e-commerce
Znaczenie e-commerce (handlu elektronicznego, e-handlu) wzrosło w okresie pandemii koronawirusa. Obostrzenia ograniczające handel tradycyjny spowodowały, że większa osób zaczęła kupować towary i usługi przez internet.
O jak dużej zmianie mowa? Jeszcze w 2019 r. polski rynek e-commerce był warty 61,1 mld zł. W 2020 r. e-handel w naszym kraju zanotował najwyższy od kilkunastu lat wzrost – o 26,6 proc. Jego wartość sięga już 77 mld zł*.
Jak pisaliśmy w pierwszej części poradnika o e-commerce, handel w internecie może Ci pomóc w uzyskaniu dostępu do dużej liczby klientów. Umożliwi Ci też sprzedaż przez cały czas oraz może przyczynić się do lepszego wypromowania Twojej marki. Od czego zacząć?
E-commerce – jaką platformę sprzedaży wybrać?
Katalog produktów, ustalenie cen, przyjrzenie się konkurencji, wymyślenie cechy, która będzie wyróżniać Twoją ofertę na tle rynkowych rywali – to podstawy nie tylko handlu internetowego, ale handlu w ogóle. W przypadku e-commerce trzeba też wiedzieć, jakim budżetem będzie się dysponować na rozkręcenie sprzedaży online. Istotna jest też kwestia tego, czy Twoja firma ma stacjonarną siedzibę i zaplecze magazynowe, czy też zamierzasz działać tylko w internecie.
Jeśli chodzi o wybór platformy sprzedażowej, wybór jest duży:
- portal aukcyjny lub sklep typu marketplace – przy niewielkim budżecie lub na starcie działalności, może to być najprostsza metoda; nie musisz budować swojej własnej strony, możesz wystawiać produkty na już działających portalach sprzedażowych;
- sklep internetowy – własna strona z katalogiem produktów; witryny sprzedażowej nie musisz budować samodzielnie od zera, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań e-commerce, na przykład SaaS (ang. software as a service, usługa oprogramowania w chmurze);
- sklep dropshippingowy – taka platforma sprzedaży jest wygodna, jeśli nie chcesz lub nie możesz przechowywać towarów w magazynie; nie zajmujesz się pakowaniem i wysyłką; po zakupieniu produktu przez klienta na stronie Twojego sklepu, składasz zamówienie na dany towar bezpośrednio u dostawcy, wraz z usługą wysyłki.
Znaczenie urządzeń mobilnych w handlu internetowym
Bez względu na to, jaką formę przybierze Twój sklep, zadbaj o to, aby Twoja oferta była dostępna dla klientów korzystających ze smartfonów czy tabletów. Dlaczego jest to tak istotne?
Wprawdzie najpopularniejszym urządzeniem, z którego korzystają klienci do zakupów online jest laptop (80 proc. odpowiedzi w raporcie „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”), ale na drugim z bardzo dużą liczbą wskazań znajduje się smartfon (69 proc.)**.
Twoja strona powinna być responsywna (czyli dobrze wyświetlać się na każdym urządzeniu), a funkcjonalności w wersji mobilnej powinny być takie same lub chociaż bardzo zbliżone do tych z tradycyjnej strony Twojego sklepu. Klient musi mieć możliwość przejścia całej ścieżki zakupowej, od przeglądania katalogu produktów i usług, przez dodanie do koszyka i wybór sposobu dostawy, po dokonanie płatności.
Przejrzyste kategorie oraz dobre opisy produktów
Twoi klienci nie powinni błądzić po sklepie. Towary lub usługi podziel na czytelne, logiczne kategorie, do których będzie dostęp z każdego poziomu strony zakupowej.
To samo dotyczy produktów. Zadbaj o dobre zdjęcia prezentujące produkt, opisz towar w sposób konkretny, przedstawiając cechy w taki sposób, aby odpowiadały na potrzeby potencjalnych klientów. Już sama nazwa ma znaczenie i sporo mówi o ofercie. Przykładowo, „skórzane buty męskie, do koszykówki, wysokie, kolor biały, rozmiar 43” to dużo czytelniejszy opis niż „białe buty”.
Na karcie produktu nie może zabraknąć informacji o cenie, dostępności (stany magazynowe), rozmiarach i wielkościach czy alternatywnych wersjach kolorystycznych.
Produkty powiązane
Karta produktowa to dobre miejsce na prezentację reszty oferty. Możesz na niej pokazać bestsellery z danej kategorii, towary będące w promocji lub wybierane przez innych klientów. Proponuj sprzedaż typu bundle, łącz kilka produktów w zestawy (jeżeli klient przegląda stronę z butami, to może zdecyduje się na wybór kompletu buty plus pasta i ściereczka).
Czytelny koszyk zakupowy
Koszyk zakupowy powinien być prosty i skonstruowany w taki sposób, aby nie rozpraszał klienta, nie odciągał go od kliknięcia w guzik z napisem „kupuję”. Unikaj wyskakujących reklam, dużych banerów i podobnych elementów.
Koszyk ma być czytelny i pokazywać bardzo konkretne informacje, stanowić podsumowanie, z którego klient dowie się, co zamawia, w jakiej cenie i jakie opcje płatności i dostawy ma do wyboru.
Metody płatności oraz dostawa
Płatność oraz sposoby dostawy to elementy, które mogą znacząco wpłynąć na powodzenie Twojego biznesu internetowego. Klienci mogą zrezygnować z zakupów, jeśli nie będą mieli wygodnych, preferowanych przez siebie sposobów odbioru towaru i zapłaty.
Warto podpisać umowę z operatorem płatności internetowych. Dzięki temu zyskasz gotowe, bezpieczne rozwiązanie. Twoi klienci będą mieli możliwość bezpośredniego zalogowania się do banku czy dokonania płatności kartą. Dobrze będzie, jeśli zapewnisz możliwość płatności BLIK, Google Pay i Apple Pay. Oczywiście, nie wyklucza to zostawienia opcji tradycyjnej, pod postacią płatności przy odbiorze.
Klienci powinni mieć też wybór, czy chcą, żeby paczka dotarła do nich kurierem pod drzwi, czy została dostarczona do paczkomatu. Jeśli Twoja firma działa też stacjonarnie, dobrze będzie umożliwić odbiór osobisty.
Źródła:
*Karolina Szałas, Rekordowy wzrost rynku e-commerce w 2020 roku spowodowany epidemią COVID-19, pmrmarketexperts.com, [dostęp 20.04.2021], **Raport „E-commerce w Polsce 2020” już dostępny, gemius.pl, 30.06.2020 [dostęp 20.04.2021], <https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html>
ZACHĘCAMY DO OBEJRZENIA CYKLU WEBINARÓW – MAŁA FIRMA ONLINE!