Bank zmieniającego się świata

E-commerce w 2021 roku – jakie są główne trendy w handlu internetowym?

E-commerce w 2021 roku – jakie są główne trendy w handlu internetowym?

Prowadzisz sprzedaż internetową towarów lub usług? Sprawdź, czym wyróżnia się rynek e-commerce w 2021 roku, na jakie trendy warto zwrócić uwagę i jakie działania mogą pomóc Ci w utrzymaniu i zdobyciu klientów.

Rosnące znaczenie e-commerce

Inwestycja w e-commerce jest opłacalna. Wartość rynku handlu internetowego w Polsce dynamicznie rośnie. W 2020 r. oscylowała wokół 80 mld zł, a kanały online odpowiadały za 14 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej*.

Do wzrostu znaczenia e-commerce przyczyniła się m.in. pandemia koronawirusa. Aż 74 proc. konsumentów deklaruje, że nawet po jej zakończeniu będzie tak samo chętnie korzystać z możliwości dokonywania zakupów przez internet, a 10 proc. twierdzi, że będzie to robić nawet częściej niż obecnie**.

Według prognoz, branża e-commerce w latach 2021-2026 będzie rosła średnio 12 proc. rocznie. Oznacza to, że za kilka lat sektor handlu internetowego będzie wart w przybliżeniu 162 mld zł***.

Rosnąca popularność e-commerce oznacza też coraz większą konkurencję. Jak nie zostać w tyle? Jakie trendy warto brać pod uwagę pracując nad własnym kanałem sprzedaży online?

Wielokanałowość sprzedaży

Jednym z głównych trendów w e-commerce w 2021 roku będzie rozwój wielokanałowości, zwanej także ominkanałowością lub omnichannel. Na czym to polega?

Omnichannel to zapewnienie klientowi takich samych doświadczeń i możliwości bez względu na kanał sprzedaży. Twoje usługi online i offline stają się komplementarne, czyli nawzajem się uzupełniają, a nie ze sobą konkurują.

Na czym może polegać wielokanałowość? Na przykład na tym, że stany magazynowe sklepu internetowego oraz stacjonarnego są ze sobą zsynchronizowane. Wdrażając rozwiązania związane z wielokanałowością, pozwalasz klientom na wybranie najwygodniejszych opcji.

Dany użytkownik może wyszukać na Twojej stronie towar, a następnie zechcieć odebrać go osobiście. Może też zdecydować się na dostarczenie towaru pod drzwi, ale po fakturę wybierze się do sklepu. Może kupić produkt na miejscu, lecz zgłosić reklamacje przez internet itd.

Wielokanałowość to także elastyczność i ujednolicenie kwestii związanych z cenami czy programami lojalnościowymi. Klient, który zbiera punkty lojalnościowe online może z nich skorzystać podczas zakupów stacjonarnych.

Dopasowanie do klienta

Ważną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę rozważając rozwój swojego e-commerce, jest single customer profile. Jest to indywidualny profil klienta, w którym gromadzone są jego dane transakcyjne (co kupił, kiedy, za ile, przez jaki kanał sprzedaży) oraz behawioralne (jak dokonuje zakupów, w jaki sposób porusza się po sklepie, w którym momencie dodał towar do koszyka lub dlaczego zrezygnował z zakupów).

Customer profile pozwala na zindywidualizowanie doświadczeń użytkownika. Personalizacja może polegać na filtrowaniu tego, co zobaczy, gdy odwiedzi sklep. Można dopasować pod niego kategorie, produkty, filtry, ofertę pod względem sezonu czy lokalizacji.

Profil będzie niezwykle przydatny do komunikacji z klientem. Można dostosować marketingowe kanały dotarcia (przez SMS, e-mail, wiadomość push) oraz same wiadomości pod względem informacji o ofercie czy promocjach.

Customer profile łączy się z zero-click commerce, czyli przewidywaniu zachowań klienta. Jeżeli dana osoba regularnie co miesiąc kupuje np. 10 kartonów mleka, przed terminem kolejnego zakupu możesz wysłać ofertę proponując dany towar.

Social commerce i re-commerce

Tradycyjne sklepy internetowe oraz portale aukcyjne dalej stanowią podstawę, jeśli chodzi o handel internetowy. Dobrze jednak rozważyć rozwój w kierunku social commerce. Jest to nic innego, jak prowadzenie sprzedaży przy użyciu serwisów społecznościowych. Potencjalny klient podczas przeglądania profilu firmy, otrzymuje możliwość natychmiastowego kupna, bez konieczności przechodzenia do sklepu i szukania od nowa produktu lub usługi, który go interesuje.

Re-commerce to z kolei trend związany z równowagą ekologiczną. Jest to handel internetowy, który polega na dystrybucji produktów z drugiej ręki lub recyklingu. Może to być główna gałąź działalności danego przedsiębiorstwa bądź stanowić uzupełnienie oferty, pokazując, że firmie zależy na kwestiach ochrony środowiska.

Źródło:

*W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł, pwc.pl, [dostęp 21.05.2021 r.], <https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html>

**j.w.

***j.w.

 

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Arval - własnym autem na wakacje?

Arval – własnym autem na wakacje?

Zastanawiasz się na nowym samochodem? Zapewne pod uwagę bierzesz takie opcje finansowania, jak zakup za gotówkę lub kredyt. Teraz możesz…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Bezpieczna sprzedaż w serwisach ogłoszeniowych – uwaga na nową metodę oszustów!

Bezpieczna sprzedaż w serwisach ogłoszeniowych – uwaga na nową metodę oszustów!

Korzystasz z internetowych serwisów ogłoszeniowych jako sprzedawca? Uważaj na nową metodę oszustów, która polega na wysyłaniu fałszywych ofert kupna. Podpowiadamy,…

Czytaj więcej