Jak BNP Paribas inwestuje w przyszłość pokoleń? Odpowiada Dariusz Maciołek
W naszym DNA jest chęć pozostawienia lepszej planety dla naszych wnuków. Jako bank zmieniającego się świata uważamy, że powinniśmy wspierać inicjatywy, które sprawią, że zmiany pójdą w dobrą stronę – mówił w wywiadzie dla National Geographic Dariusz Maciołek, dyrektor zarządzający pionem komunikacji, marketingu i zaangażowania społecznego BNP Paribas.
W 2015 roku wszystkie państwa członkowskie ONZ podpisały Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju. Określiła ona 17 kluczowych celów, przed którymi stoi ludzkość do roku 2030. Bank BNP Paribas od samego początku tego porozumienia włączył się w realizację zawartych w nim postanowień. – W ramach naszej strategii te cele funkcjonują już od 2015 roku – podkreślił dyrektor Dariusz Maciołek. – Mamy wystarczająco dużo dowodów, że sami uczestniczymy i pomagamy naszym klientom w celach zrównoważonego rozwoju. Najpierw robimy, potem to komunikujemy.
Wśród wyzwań Agendy 2030 jest m.in. zmniejszenie nierówności, wyeliminowanie ubóstwa, ochrona środowiska, czy zapewnienie równości płci. Jednym z najpilniejszych celów Agendy jest przeciwdziałanie zmianom klimatu i ich niekorzystnym skutkom. Wiąże się z tym odejście od paliw kopalnych i przejście na zieloną energię. BNP Paribas angażuje się w to zadanie między innymi poprzez oferowanie produktów, które ułatwiają sfinansowanie budowy przydomowych fotowoltaicznych paneli, zakup pomp ciepła czy wymianę pieców na bardziej energooszczędne. – Pomagamy w uzyskaniu wsparcia z funduszy unijnych. Dzięki temu możemy dać atrakcyjniejsze warunki finansowania klientom, którzy zmieniają swoje zachowania na bardziej ekologiczne – tłumaczył Dariusz Maciołek.
Co ciekawe, z produktów finansowych BNP Paribas, które pomagają w przejściu na czystą energię najczęściej korzystają mieszkańcy polskich wsi i mniejszych miast. Coraz częściej na założenie paneli fotowoltaicznych na blokach decydują się też spółdzielnie mieszkaniowe. – W pierwszym kwartale roku 2021 mieliśmy ponad 23 tysiące sfinansowanych instalacji fotowoltaicznych. To ogromy wzrost w porównaniu do tego, co było w poprzednich latach – mówił szef marketingu BNP Paribas.
Dariusz Maciołek podczas wideo rozmowy opowiadał również o zaangażowaniu banku w działania na rzecz równości płciowej. Wśród nich są takie akcje „Gdzie są nasze patronki?”, „Kobiety zmieniające BNP”, „Ostatni Twój Weekend”, czy zwrócenie uwagi na brak kobiet na banknotach. Odpowiedzią na pierwszy cel Agendy 2030, czyli eliminacja ubóstwa, jest m.in. poprzez udział w akcji „Szlachetna paczka”. Z kolei cel czwarty, czyli zapewnienie dostępu do edukacji, realizowany jest poprzez autorski program BNP Paribas, który wspiera młode zdolne osoby w ich rozwoju. – Od 20 lat prowadzimy Program Stypendialny Klasa. Rocznie prowadzimy około 100 osób, które wspieramy przez cały okres liceum. Łącznie zaangażowaliśmy ponad 20 milionów złotych na ten cel.
Dariusz Maciołek zapowiedział ponadto udostępnienie klientom banku innowacyjnej aplikacji, która pozwoli im policzyć ślad węglowy produktów kupowanych w sklepach. – Dzięki temu nasi klienci dostaną podpowiedź, na co zwrócić uwagę, żeby ten świat węglowy był mniejszy, żebyśmy nie tylko patrzyli na cenę, ale też koszty ekologiczne.
Na ile realne jest osiągnięcie celów Agendy do roku 2030? Który z nich będzie najtrudniejszy do zrealizowania w Polsce? Jak posiadanie patronki szkoły przekłada się na zachowania uczniów? >>> Tego m.in. można dowiedzieć się z wywiadu z Dariuszem Maciołkiem dla National Geographic .
Sprawdź, jak BNP Paribas Polska wspiera Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ >>>