Jak płacić BLIK-iem w sklepie?
BLIK to wygodny i bezpieczny sposób płacenia za zakupy i usługi. Jak zacząć z niego korzystać? Jak wygląda dokonywanie płatności BLIK-iem krok po kroku?
Czym jest BLIK?
BLIK to system płatności mobilnych. Z tej metody płatności mogą korzystać klienci kilkunastu banków w Polsce.
Dzięki BLIK-owi nie musisz nosić ze sobą karty płatniczej lub gotówki. Wystarczy, że masz przy sobie smartfona z zainstalowaną aplikacją banku, w którym masz swoje konto osobiste.
BLIK-iem zapłacisz więc wygodnie w sklepie. System oferuje też inne możliwości. Przy jego pomocy można wypłacać pieniądze z bankomatu, kupować w sklepach internetowych czy przelewać pieniądze bezpośrednio na telefon innej osoby, bez konieczności podawania numeru konta.
BLIK jest rozwiązaniem bezpiecznym. Za każdym razem, gdy chcesz skorzystać z tej metody płatności, w aplikacji mobilnej banku generowany jest jednorazowy, losowy kod, który jest widoczny tylko dla Ciebie.
Jak zacząć korzystać z BLIK-a?
Żeby móc płacić BLIK-iem musisz na swoim smartfonie zainstalować aplikację mobilną banku. Będzie ona dostępna na stronie danej instytucji finansowej, na której znajdziesz linki do sklepu Google Play (dla telefonów z systemem Android) oraz App Store (dla smartfonów marki Apple z systemem iOS).
Proces aktywacji płatność BLIK jest prosty i wygląda następująco:
- zaloguj się do aplikacji mobilnej banku,
- znajdź opcję aktywacji BLIK-a,
- zaakceptuj regulamin systemu płatności BLIK,
- gotowe, możesz zacząć korzystać z BLIK-a.
Aktywacja usługi jest darmowa. Możesz z niej też w każdej chwili zrezygnować.
Jak zapłacić BLIK-iem w sklepie?
Płacenie za zakupy kodem BLIK jest szybkie. Cały proces trwa zazwyczaj kilkanaście sekund. Gdzie możesz korzystać z systemu? Miejsca, które akceptują płatności typu BLIK są oznaczone naklejką. Zazwyczaj możesz bez problemu używać BLIK-a wszędzie tam, gdzie dostępny jest terminal płatniczy POS.
Żeby zapłacić BLIK-iem w sklepie:
- poinformuj sprzedawcę, że chcesz użyć BLIK-a do uregulowania płatności,
- odblokuj swój smartfon,
- włącz aplikację mobilną banku,
- kliknij na ikonę BLIK (nie zawsze musisz się w tym celu logować, zależy to od aplikacji danego banku),
- zostanie wygenerowany sześciocyfrowy kod płatności,
- korzystając z klawiatury terminala, przepisz kod widoczny na ekranie smartfona,
- zatwierdź płatność w aplikacji sprawdzając najpierw, czy kwota jest poprawna,
- przy płatnościach przekraczających 50 zł konieczne może być podanie PIN-u do aplikacji mobilnej.
Miej na względzie, że banki ustalają maksymalne dzienne limity płatności dla transakcji zatwierdzanych BLIK-iem. Przykładowe górne granice kwotowe mogą wynosić:
- 500 zł dla transakcji BLIK w terminalach POS,
- 5000 zł dla internetowych transakcji BLIK,
- 2000 zł dla wypłat typu BLIK z bankomatów.
Bank może też ustalić maksymalną liczbę transakcji BLIK bez użycia kodu PIN dla aplikacji mobilnej, na przykład do trzech dziennie.
Jak bezpiecznie korzystać z BLIK-a?
Pamiętaj, że kod generowany w systemie BLIK jest przeznaczony tylko dla Ciebie. Nie podawaj go nikomu.
Oszuści finansowi próbują wyłudzić pieniądze, podszywając się pod znajomych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych proszą o pożyczkę i wysłanie pieniędzy BLIK-iem lub podanie kodu BLIK. Zawsze podchodź do takich rozmów z ostrożnością.
Jeżeli zgubisz telefon lub zostanie on skradziony, zablokuj smartfona poprzez system bankowości internetowej. Skontaktuj się także z bankiem, a w razie potrzeby, poinformuj o zdarzeniu policję.