Jak znaleźć siebie w kakofonii świata?
To była niezwykle wartościowa rozmowa Darii Gostkowskiej, Dyrektor Wykonawczej Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku BNP Paribas, i jej niezwykle inspirującej gościni Patrycji Sławuty – psycholożki behawioralnej.
Artykuł powstał na podstawie Podcastu BNP Paribas Talks: https://talks-bnpparibas.pl/podcast/wartosciowa-organizacja/ >>> Odsłuchaj całość, aby dowiedzieć się więcej.
Czasy są dynamiczne, pełne bodźców, niestabilności. Coraz lepiej rozumiemy termin VUCA[1] i czujemy, jak opanował świat biznesowy i osobisty. Problemy globalne: pandemia czy rosnący kryzys klimatyczny męczą nas i przeciążają. W czasie home office świat domowy przenikał do biznesowego i odwrotnie. Strasznie tego wszystkiego dużo. Jak się w tym odnaleźć?
Znajdź swój cel, a jeszcze lepiej kilka celów
Rzadko spotyka się ludzi, którzy mają w życiu tylko jeden cel. I bardzo dobrze. Jak podkreśla Patrycja Sławuta ważne jest byśmy mieli poczucie, że my ten cel mamy i go budujemy. A jeśli jest ich więcej to jeszcze lepiej. Jak się zabrać za ich odnalezienie? Pierwszy krok to poznanie samego siebie – to zdaniem psycholożki największa umiejętność XXI wieku. Jeśli sami siebie nie poznamy, to inni to zrobią. To tajemnica sukcesu wielu światowych biznesów czy liderów, którzy sprytnie to wykorzystują.
Jak pokazują najnowsze badania najwięcej ukrywamy przed samym sobą. Dlatego tak ważna jest transparentność wobec samego siebie. Warto sięgnąć do wczesnych etapów życia i uświadomić sobie jak zostaliśmy zaprogramowani. Czy jesteśmy wychowani wokół autonomii i niezależności czy raczej wokół lojalności i współzależności. Od tego, co wynieśliśmy „z domu” zależy to komu ufamy, jak się komunikujemy, czy potrafimy być lojalni i na ile jesteśmy w stanie podporządkować się czyjejś władzy.
Transparentność i współpraca
Dlatego jak podkreśla Patrycja Sławuta, niezwykle istotna jest transparentność wobec siebie i we współpracy z innymi. Jak budować tę współpracę opartą na transparentności najlepiej pokazują przykłady krajów jak Nowa Zelandia, które przez pandemię przeszły suchą stopą. Ich liderzy oparli się na trzech etapach działania. Omawiamy kontekst – tło problemu, następnie wyrażamy empatię, ale i jednocześnie mówimy wprost, że to, co przed nami nie będzie łatwe, jest wyzwaniem a ostatni krok to klarowne call to action, czyli „robimy to i to”. W ten sposób budujemy jasny klarowny przekaz, opisujemy zadanie i nadajemy kierunek współpracy, w której każdy wie, co ma robić – zna cel, przyczynę, warunki.
Po drugie musimy umieć wyrazić siebie także wtedy, gdy to, co chcemy zrobić wydaje się początkowo dziwne. Ten krok wymaga także odwagi, silnie blokowanej przez lęk przed oceną przez innych. Jak podkreśla Patrycja Sławuta ostracyzm społeczny, z którym się stykamy przechodzi przez te same obszary mózgu, co fizyczny ból. Dlatego poczucie, że ktoś nas źle oceni jest paraliżujące. Zaczynamy balansować między chęcią zrobienia czegoś a myśleniem co ludzie o tym pomyślą. Tymczasem kolejne badania przywoływane przez psycholożkę mówią jednoznacznie, że ludzie w ogóle tego nie zauważą, bo o nas po prostu nie myślą. Te lęki przed oceną biorą się z dotychczasowych doświadczeń, które nosimy ze sobą w metaforycznym plecaku. Są w nim dobre i złe doświadczenia, nabyte przekonania czy uczucia. Przełamanie ich a nawet usunięcie „z plecaka” otwiera drogę do innowacji.
Kolejny krok w poszukiwaniu swojego celu to wyciszenie i koncentracja. Trudne, ale niezwykle ważne zadanie, które polega na oddzieleniu tego co jest moje, a co nie i co jest mi „sprzedawane”. Skupienie się na rzeczach najważniejszych i oczyszczenie umysłu od tego, co nie jest moje. Psycholożka przywołuje Grega McKeown’a autora książki „Esencjalista. Mniej, ale lepiej”, który pokazuje jak zdyscyplinować myślenie i robić tylko właściwe rzeczy. Wyciszenie przybliża odnalezienie głównego priorytetu, który pozwoli iść w górę.
Osiąganie celów w biznesie wzmacniają wartości
Jeśli odnajdziemy siebie i swoje wartości, łatwiej podejmujemy decyzje. Istnieją wartości uniwersalne jak na przykład zaufanie, przynależność czy samorozwój, na których budujemy siebie. Bez wartości trudno się poruszać w świecie. Wartość, jaką jest transparentność buduje zaufanie wobec ludzi i biznesu.
Przeciwieństwem takiej sytuacji jest mijanie się codziennie bez wiedzy o co naprawdę chodzi. Warto zaglądać do swojego „plecaka”, dokładnie przyjrzeć także negatywnym emocjom, które są w nim upchane. To może być klucz do lepszego zrozumienia siebie i swojego zachowania w sytuacjach osobistych i zawodowych. Może jest w tym bagażu coś, co trzeba odpuścić, bo nam już nie służy i rzucić to. To element wewnętrznej eksploracji, która może doprowadzić do odkrycia wewnętrznych pokładów hartu ducha. Warto pozwolić sobie na ciekawość samego siebie i tego co jest za rogiem. Przesuwać tę granicę lęku, ciążącego w plecaku doświadczeń, by móc więcej zrobić i zgodnie z własnymi wartościami. Tak, by być dumnym z relacji osobistych i biznesowych. Zawsze i jak najdłużej.
Więcej o tym jak efektywnie osiągać swoje cele, dowiesz się słuchając całego podcastu: https://talks-bnpparibas.pl/podcast/benefity-po-nowemu/
Więcej o świecie VUCA:
[1] VUCA to świat zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Szczegółowe wyjaśnienie pojęcia: https://www.pwc.pl/pl/artykuly/2019/czlowiek-w-swiecie-VUCA.html, dostęp 28.04.2022