Bank zmieniającego się świata

Kampania Movember Polska. Zapuść wąsy dla zdrowia

Kampania Movember Polska. Zapuść wąsy dla zdrowia

Co roku w listopadzie mężczyźni na całym świecie zapuszczają wąsy. To symbol Akcji Movember Polska, która przez „wąsy” ma za zadanie zaciekawić i jednocześnie nagłośnić trudny temat męskiego dbania o zdrowie. Nasz bank ponownie wspiera inicjatywę Movember Polska.

„Movember” to słowo utworzone z połączenia angielskich słów moustache (wąsy) i november (listopad). Listopad to Międzynarodowy Miesiąc Walki z Męskim Rakiem. Na znak solidarności z mężczyznami, chorującymi na nowotwory jąder i prostaty, na całym świecie zapanowała moda na listopadowe wąsy dla zdrowia. Są narzędziem do wywoływania rozmów o nowotworach jąder i prostaty.

Skąd pomysł na kampanię Movember Polska?

Akcja narodziła się w Australii w 2003 roku. Jej celem jest zachęcanie Panów do badań oraz edukowanie społeczeństwa w zakresie profilaktyki chorób nowotworowych narządów płciowych. W 2007 roku akcja Movember stała się kampanią międzynarodową. W naszym kraju Movember Polska pierwszy raz zorganizowano w 2014 roku.

Organizatorem kampanii Movember Polska jest Fundacja Kapitan Światełko. W 2014 roku dzięki fundacji po raz pierwszy zorganizowano edukacyjne spotkania w Polsce, a rok później wydarzenie było już serią spotkań, badań i prelekcji[1].

Na czym polega kampania?

Celem kampanii jest podnoszenie świadomości zarówno mężczyzn, jak i kobiet w zakresie profilaktyki oraz wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty. Ważne jest również dbanie o kwestie zdrowia psychicznego jako elementu zdrowia intymnego w czasie pandemii.

W listopadzie Panowie przestają golić się pod nosami, aby przyciągać spojrzenia i zapoczątkować dyskusję, o tym, jak mężczyźni powinni dbać o swoje zdrowie. Akcja uświadamia mężczyznom, jak ważne są regularne badania w kierunku raka jąder i prostaty.

Zdecydujesz się zapuścić wąsy, w których będziesz czuł się dobrze?

Movember Polska to także doskonała okazja na lekką zmianę wyglądu u Panów. Zapuszczając wąsy, włączają się w akcję społeczną i tym samym solidaryzują się z walczącymi z rakiem mężczyznami.

Krótka zmiana wizerunku na pewno wzbudzi ciekawość otoczenia i być może będzie początkiem dyskusji na temat profilaktyki, badań i świadomości społecznej w zakresie zachorowalności na nowotwory prostaty oraz jąder.

Dbanie o zdrowie nie jest przejawem słabości czy problemem. Jest racjonalnym i odpowiedzialnym działaniem. Należy mówić o tym głośno i zachęcać wszystkich do systematycznych badań.

Kiedy się badać?

Panowie, którzy ukończyli 45-50. rok życia, w ramach profilaktyki, powinni raz w roku zgłosić się na wizytę do urologa. W przypadku, kiedy w rodzinie wystąpiły już wcześniej nowotwory prostaty (grupa ryzyka w przypadku nowotworu prostaty to 40+) należy badać się częściej.

NOWOTWORY JĄDRA

Nowotwór jądra jest najczęściej występującym nowotworem u chłopców i mężczyzn przed 30 rokiem życia. Grupa ryzyka to 14-35 lat. Rak jądra może wystąpić niezależnie od stylu życia mężczyzny lub historii nowotworów w rodzinie.

Rak jądra dotyka około 2 tys. mężczyzn w Polsce i odpowiada za niemal 300 zgonów każdego roku. Polska ma największą śmiertelność tego nowotworu- z uwagi na późne wykrycie w wielu przypadkach (13% to śmiertelność w Polsce, dla porównania w Europie wynosi ona około 5%).

Wcześnie wykryty rak jądra jest w niemal wszystkich przypadkach wyleczalny. Kluczowe jest obserwowanie swojego organizmu i regularne (comiesięczne) samobadanie. Porównywanie struktury i kształtu obu jąder pozwala zauważyć zmiany, które pojawiają się właściwie zawsze asymetrycznie, na jednym jądrze. W ramach kampanii chcemy namawiać do regularnego samobadania, ponieważ jest to pierwszy krok na drodze do wykrycia choroby.

NOWOTWORY PROSTATY

Nowotwór prostaty to drugi najczęstszy typ nowotworu, jaki dotyka mężczyzn w Polsce (po raku płuca). Diagnozuje się coraz młodszych mężczyzn, dlatego lekarze zalecają, aby diagnostykę rozpocząć już po czterdziestce. Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi raka prostaty są palenie papierosów, ciężkostrawna dieta i czynniki genetyczne (historia nowotworowa w rodzinie).

Raka prostaty diagnozuje się corocznie u ponad 16 tys. mężczyzn w Polsce. Jest przyczyną ponad 5 tys. zgonów każdego roku. Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym śmiertelność raka prostaty zwiększa się.

Wcześnie wykryty nowotwór prostaty ma ogromne szanse na całkowite wyleczenie, a wcześniej kontrolowanie rozwoju choroby. Pierwsze objawy, jakie można zauważyć to problemy z oddawaniem moczu oraz zaburzenia erekcji, a także objawy bólowe. Pierwszą linią diagnostyki są regularne (coroczne) badania poziomu PSA we krwi oraz wizyty u urologa.

Zrób to dla siebie!

W ramach kampanii chcemy pokazać, że to nie kwestie wieku, a zdrowia wpływają na komfort życia mężczyzn. Wizyt u lekarza i badań nie należy się obawiać. Wykrycie i rozpoznanie choroby we wczesnym stadium daje dużą szansę na zdrowe i szczęśliwe życie. Przekonanie mężczyzn do samobadania i profilaktyki przeciwnowotworowej, regularnego wykonywania badań laboratoryjnych i wizyt u urologa jest nadrzędnym celem kampanii.

To również próba przekonania do odpowiedzialnego traktowania swojego zdrowia i zmiany nastawienia mężczyzn do tematu chorób oraz leczenia. Nowotwór dotyka nie tylko kobiety.

Na zdrowie i życie nie należy patrzeć przez pryzmat schematów i ograniczających przekonań. W naszej kulturze męskość wciąż kojarzona jest z siłą i byciem twardzielem, a chorowanie i rozczulanie się nad sobą nie są dla facetów.

Zdrowie psychiczne

Kwestie zdrowia psychicznego są dla mężczyzn w Polsce tematem równie niechętnie poruszanym jak kwestie zdrowia intymnego. Ogromnie istotna jest chęć prowadzenia rozmów ze swoimi bliskimi, przyjaciółmi czy znajomymi na temat własnego samopoczucia – niestety wielu mężczyzn nie czuje się komfortowo, opisując swoje emocje i nastrój.

Przykładamy dużą wagę do tego, aby wspierać ważne dla społeczeństwa tematy. Jako pracownicy banku aktywnie angażujemy się w akcje promujące dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne. O własne zdrowie możemy przecież dbać na wiele sposobów – mówi Michał Oleksiński, Kierownik Sprzedaży Online w BNP Paribas Bank Polska. Podczas kampanii Movember Polska głośno mówimy o męskim zdrowiu w kontekście zachorowań na nowotwory. Uświadamiamy, zachęcamy do regularnych badań, podkreślamy jak ważny jest zdrowy tryb życia. Zdrowie przekłada się na nasze samopoczucie i relacje, również te zawodowe. Dodam, że wszystkie podejmowane w obszarze zdrowotnym działania, wpisują się w realizację przez Bank BNP Paribas 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju, w szczególności Celu 3: dobre zdrowie i jakość życia.

W ramach kampanii Movember Polska 2021 po raz kolejny mężczyźni są zachęcani do badań np. USG jąder. Pomagają one odpowiednio wcześnie wykrywać chorobę, a tym samym znacznie zwiększyć szansę na skuteczną terapię.

Naszym celem nigdy nie było straszenie mężczyzn rakiem, tylko nagłaśnianie konieczności dbania o zdrowie. Świadomość swojego samopoczucia i zdrowy styl życia jest bardzo ważny. To nie jest słabość. Chcemy o zdrowiu rozmawiać  – mówi Jakub Kajdaniuk, Koordynator kampanii Movember Polska.  Od ośmiu lat prowadzimy spotkania i wykłady związane z męskim zdrowiem w ramach ogólnopolskich akcji. Na co dzień współpracujemy ze specjalistami z zakresu urologii ze Szpitala Klinicznego w Zabrzu.

Listopad dla zdrowia

Movember Polska to trwająca cały listopad akcja informacyjno-edukacyjna, której celem jest podniesienie świadomości społecznej na temat problemów zdrowotnych mężczyzn, głównie chorób onkologicznych. Działania prowadzone są podobnie do październikowych akcji związanych profilaktyką nowotworów kobiet.

Zachęcamy do badań i dbania o swoje zdrowie. Harmonogram badań w 2021 roku dostępny na stronie: https://mosznowladcy.pl/harmonogram

 

Opublikowane grafiki pochodzą ze strony: https://mosznowladcy.pl/

[1] https://www.elleman.pl/artykul/symbolem-tej-akcji-sa-wasy-o-co-chodzi-w-movember

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Wolność finansowa. Jak wpływa na nią edukacja i wychowanie?

Wolność finansowa. Jak wpływa na nią edukacja i wychowanie?

Niezależność finansowa to nie tylko pieniądze. To także poczucie sprawczości. Czym jest wolność finansowa? Jak ją osiągnąć? Co na ten…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Inflacja w Polsce najwyższa od 20 lat. Sprawdź, jaki ma wpływ na portfele

Inflacja w Polsce najwyższa od 20 lat. Sprawdź, jaki ma wpływ na portfele

Nawet do 6,5% może wzrosnąć roczny wskaźnik inflacji w 2022 r. Tak znaczący wzrost cen, którego świadkami jesteśmy w Polsce,…

Czytaj więcej