Logistyka w sklepie internetowym – jak przygotować i wysłać towar?
Hurraa! Mamy już nasz sklep internetowy i właśnie zaczęliśmy sprzedawać produkty. Czas przygotować wysyłkę do klienta. Wydawać się może, że nie ma w tym nic skomplikowanego, wystarczy spakować, dobrze opisać i wysłać paczkę, to przecież banalne. Natomiast w momencie, gdy zaczniemy zgłębiać ten temat przestaje być on już taki prosty.
Przygotowaliśmy poradnik, który opisuje poszczególne etapy przygotowania i samej wysyłki, na które warto zwrócić uwagę prowadząc sklep internetowy.
Wybór partnera logistycznego: z kim mogę wysłać paczki?
Na rynku wyróżniamy kliku operatorów:
- prywatni operatorzy logistycznie – to firmy które oferują usługi logistyczne w bardzo różnym zakresie w zależności od potrzeb klienta, oferta którą dysponują jest różnorodna i uzupełniająca się
- narodowy operator wyznaczony – zajmuje się również obsługą logistyczną o bardzo zbliżonym zakresie co prywatni operatorzy, zajmują się również korespondencją dodatkową
- brokerzy – firmy, które agregują usługi wszystkich wyżej wymienionych operatorów w swoich rozwiązaniach i umożliwiają korzystanie z nich w sposób przystępny, a dodatkowo mają możliwość negocjacji ceny. Minusem jest ograniczony kontakt sprzedawca – klient, ponieważ przebiega on przez pośrednika
Współpraca z przewoźnikiem
Nasze przesyłki możemy nadawać indywidualnie nie nawiązując żadnej stałej współpracy z przewoźnikiem. Plusem takiego rozwiązania jest na pewno wygoda w formie nadawania jednostkowego i przede wszystkim niewiążąca, natomiast trzeba się liczyć z wyższym kosztem pojedynczego nadania. Oprócz tego nawiązując współpracę z przewoźnikiem możemy negocjować ceny lub specjalne warunki współpracy. Przy wyborze przewoźnika warto zwrócić uwagę czy jest możliwa integracja systemu sklepu z systemem operatora, ponieważ ułatwia to wysyłanie przesyłek. Rekomendowany jest również wybór 2-4 kluczowych partnerów, z którymi zbudujemy ofertę dla klienta.
Jak pakować?
Elementy, na które trzeba zwrócić uwagę przy pakowaniu produktu to:
- Etykietowanie – przesyłka musi być właściwie oklejona w postaci etykiety adresowej, dobrze przyklejona, we właściwym miejscu. Każdy z partnerów logistycznych udostępnia podręcznik pakowania.
- Opakowania –muszą być solidne, dobrze zabezpieczać zakup. Warto zadbać o wypełnienie tak, żeby produkt nie dotykał ścian opakowania. To wszystko wpływa na bezpieczeństwo zakupu.
- Waga i wymiar –wpływa na cenę przesyłki, dlatego warto dobrze zmierzyć i zważyć paczkę. Nie należy wysyłać produktów w nadmiarowych opakowaniach, dobrze jest dostosować opakowanie do wymiarów i wagi produktu.
- Estetyka i branding – buduje wizerunek sprzedawcy. Przesyłka powinna być estetyczna, warto umieścić logo na przesyłce, gdyż to pomaga budować świadomość marki.
- Regulamin przewozu – bardzo ważny dokument, który mówi nam co można, a czego nie można wysyłać. Warto się do niego stosować by później uniknąć nieprzyjemności w razie np. uszkodzonej paczki.
- Ekologia – wielu klientów coraz bardziej zwraca uwagę na to czy przesyłki są pakowane w sposób ekologiczny.
Gdzie nadawać przesyłki?
- u kuriera – zamawiając poprzez system danego przewoźnika
- w punkcie – wielu operatorów udostępnia punkty nadawania przesyłek
- w oddziale
- w Paczkomacie
Koszty wysyłki
Na koszt wysyłki składa się kilka elementów:
- Cena paczki – wynika z wielkości i wagi przesyłki, czy są jakieś dodatkowe usługi np. termin i godzina dostarczenia paczki
- Koszt pakowania
- Oferty specjalne
- Usługi dodatkowe – pobranie, powiadomienie sms, ubezpieczenie
- Opłata paliwowa i drogowa – w większości przypadków u przewoźników funkcjonuje ta opłata
- Darmowa dostawa i zwrot – klienci oczekują, że powyżej pewnej kwoty dostawa i zwrot będą darmowe
Co jest ważne dla klienta?
- Status zamówienia – bieżące informowanie o etapach przesyłki
- Czas na odbiór przesyłki
- Czas doręczenia – czas od momentu przygotowania produktu do momentu doręczenia do rąk własnych
- Komunikacja ze sprzedawcą – pomiędzy etapem zakupu a etapem dostarczenia paczki klient powinien mieć możliwość łatwego i szybkiego kontaktu ze sprzedawcą
Na co Klient zwraca uwagę przy zakupie?
- Koszt dostawy- relacja kosztu dostawy do ceny zakupu
- Czas dostawy – należy jasno określić czas od momentu zakupu do dostarczenia przesyłki, jakiekolwiek wydłużenie może zaniepokoić klienta
- Łatwość zwrotu lub wymiany
- Preferowana forma dostawy – klienci lubią wybór, dlatego warto zadbać o to, aby forma dostawy była różnorodna
- Dostawa w weekend
- Przesyłka pobraniowa – wiele osób nie ma jeszcze zaufania do zakupów online