Mobilna autoryzacja. Sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać
Czy pamiętasz jeszcze, że transakcje w bankowości internetowej zatwierdzało się kiedyś jednorazowymi kodami ze zdrapek? Później przyszły tokeny i hasła SMS. Jednak dopiero akceptowanie przelewów za pomocą aplikacji w smartfonie przyniosło klientom banków maksimum wygody i bezpieczeństwa.
Już ponad 15,3 mln użytkowników w Polsce korzysta z aplikacji mobilnych banków. Jest ich więc o ponad jedną piątą więcej niż ubiegłym roku (Q2.2021/Q2.2020) – wynika z raportu branżowego serwisu PR News[1].
Tak szybki wzrost liczby osób korzystających z aplikacji mobilnych sprzyja również temu, że coraz chętniej korzystają one z autoryzacji mobilnej – to obecnie najbezpieczniejszy sposób zatwierdzania przelewów.
Mobilna autoryzacja. Co to właściwie jest?
Gdy – po zalogowaniu się do swojego konta w banku za pośrednictwem komputera – zlecasz przelew, system prosi Cię o potwierdzenie, że na pewno chcesz go wykonać. W zależności od ustawień na swoim rachunku zwykle możesz to zrobić na jeden z trzech sposobów:
- wpisać hasło SMS otrzymane z banku;
- użyć dodatkowego urządzenia (tzw. tokena) – ta forma jest częściej spotykana w bankowości dla przedsiębiorstw;
- zalogować się do aplikacji mobilnej banku (w smartfonie) i kliknąć w niej potwierdzenie przelewu.
Ten ostatni sposób to właśnie mobilna autoryzacja. Co zrobić, by zacząć korzystać z tej formy potwierdzania operacji bankowych? Jeżeli masz już dostęp do bankowości internetowej w swoim banku, wystarczy, że pobierzesz jego aplikację mobilną na smartfona. Następnie – jeżeli nie nastąpiło to automatycznie – powinieneś aktywować opcję mobilnej autoryzacji.
Co zyskujesz korzystając z mobilnej autoryzacji?
- Większe bezpieczeństwo – by potwierdzić przelew zlecony w bankowości internetowej, musisz zalogować się do aplikacji w smartfonie za pomocą PIN-u lub np. odcisku palca. Jeżeli zachowujesz podstawowe zasady bezpieczeństwa (np. nie udostępniasz nikomu PIN-u), to już samo logowanie jest skuteczną barierą dla każdej osoby, która chciałaby ukraść pieniądze z Twojego konta.
Nawet jeżeli Twój smartfon zostanie skradziony, złodziej nie będzie w stanie zalogować się do aplikacji bankowej. Warto również pamiętać o tym, że opcja potwierdzania operacji za pomocą mobilnej autoryzacji jest możliwa tylko na jednym urządzeniu mobilnym, które połączysz ze swoim kontem. W przypadku kradzieży telefonu możesz więc bez problemu odłączyć go od możliwości autoryzowania transakcji.
- Większa kontrola – po zalogowaniu się do aplikacji mobilnej bank w bardzo czytelny sposób wyświetla Ci dane przelewu, który chcesz wykonać. Dzięki temu możesz jeszcze raz dokładnie sprawdzić numer konta odbiorcy i kwotę przelewu. Jeżeli okaże się, że dane są nieprawidłowe, możesz anulować zlecenie. Gdy wszystko się zgadza, pozostaje Ci potwierdzić transakcję. W ten sposób aplikacja mobilna zapewnia Ci większą kontrolę nad zleceniem. Tego komfortu nie dawały np. kody jednorazowe ze zdrapek. Łatwiej i wygodniej jest również czytać dane z ekranu aplikacji mobilnej niż w SMS-ie.
- Większa wygoda – zamiast przepisywać na komputerze hasło SMS w postaci ciągu cyfr wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji mobilnej, by potwierdzić zlecaną operację. Jeżeli wszystko przebiegnie prawidłowo, na ekranie zobaczysz komunikat, że zlecenie zostało przyjęte do realizacji.
Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa
Mobilna autoryzacja to obecnie najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy dla użytkowników sposób zatwierdzania operacji bankowych. Jednak żadne z rozwiązań nie zwalnia Cię z obowiązku przestrzegania zasad bezpieczeństwa, które uchronią Cię przed utratą środków z konta.
Przede wszystkim:
- nikomu nie udostępniaj danych logowania do rachunku, PIN-ów i danych osobowych, które mogłyby ułatwić złodziejowi podszywanie się pod Ciebie;
- loguj się do bankowości internetowej i mobilnej tylko ze sprawdzonych urządzeń wyposażonych w programy antywirusowe;
- korzystaj z bezpiecznych sieci wi-fi;
- nie klikaj w linki otrzymane rzekomo z banku z prośbą np. o podanie danych w celu weryfikacji konta – zapamiętaj, że banki nie wysyłają tego typu próśb;
- nie ufaj komunikatom z prośbą o przelew, podanie kodu BLIK itp. wysyłanym przez Twojego znajomego w mediach społecznościowych – bardzo prawdopodobne, że ktoś podaje się za niego. O tym i innych sposobach oszustów na kradzież środków z konta pisaliśmy już na naszym blogu. Przeczytaj TUTAJ.
[1] https://prnews.pl/raport-prnews-pl-liczba-uzytkownikow-bankowych-aplikacji-mobilnych-ii-kw-2021-r-460208