Bank zmieniającego się świata

Nowoczesny e-commerce, czyli jaki?

Nowoczesny e-commerce, czyli jaki?

Zakupy przez internet już dawno przestały być nowością i ciekawostką pozostającą na marginesie „zwykłego” handlu. Obecnie e-commerce wkracza na kolejne obszary dotychczas zarezerwowane dla tradycyjnych modeli sprzedaży, a udział handlu online w gospodarce gwałtownie rośnie. Od wybuchu pandemii Covid-19 ta ekspansja jeszcze przyspieszyła i jest nie do zatrzymania.

Pierwszą cechą nowoczesnego e-commerce jest jego dynamicznie rosnąca popularność. Obecnie internet to pełnoprawna alternatywa dla tradycyjnych sklepów. W wielu krajach świata udział e-commerce w całości handlu przekracza 10%. Są nawet miejsca, w których jedna trzecia całego handlu odbywa się online, jak na przykład w Wielkiej Brytanii.

Rekordy padały oczywiście w środku pandemii, gdy zakupy przez internet były często jedyną alternatywą dla ludzi zamkniętych w swoich mieszkaniach. Szacunki analityków wskazują, że w ubiegłym roku wartość handlu detalicznego w skali całego świata wzrosła o 20%. Polska, z wynikiem 35% wzrostu w 2020 roku jest europejskim liderem.

Wpływ pandemii na preferencje zakupowe w Polsce

Pandemia sprawiła również, że e-commerce opanowało obszary do tej pory tradycyjnie uważane za mało nadające się do sprzedaży zdalnej. W przeszłości panowało przekonanie, że towary o dużej wartości emocjonalnej, czyli takie, których trzeba dotknąć lub przymierzyć je przed zakupem, zawsze pozostaną domeną handlu tradycyjnego.

Tymczasem w Polsce odzież i obuwie to rzeczy obecnie najchętniej kupowane przez internet. W tej kategorii niemal tyle samo kupujemy online i offline. Co więcej, właśnie na ubrania i buty Polacy wydają najwięcej pieniędzy w sklepach internetowych.

Kolejne popularne kategorie to między innymi elektronika, sprzęt AGD, meble. Niektóre gałęzie handlu online dopiero raczkują np. jak sprzedaż samochodów czy artykułów spożywczych, ale faktem jest to, że w internecie można kupić dosłownie wszystko.

Zmiany, innowacje, dystrybucja treści i towaru

A przecież jeszcze kilkanaście lat temu e-commerce obejmował głównie książki i płyty CD. Dziś dystrybucja literatury i muzyki wygląda zupełnie inaczej. Mamy e-booki, audiobooki, platformy streamingowe, następuje bardzo szybki rozwój podcastów.

Innowacyjny system dystrybucji to rzeczywiście kolejna rewolucyjna cecha nowoczesnego e-commerce. Regułą jest omnichannel, czyli wielokanałowość. Oprócz cyfrowego dostępu, stosowanego wszędzie tam, gdzie kupujemy dobra niematerialne, doskonale funkcjonuje  również reszta rynku usług. Odbiór przesyłek na poczcie, dostawy przez kuriera, paczkomaty, odbiór osobisty w sklepach – wybór opcji jest olbrzymi.

Możliwość wyboru i wygoda klienta to główny motor innowacji w e-commerce

Najlepszym przykładem jest swoboda w zakresie płatności za zakupy. Dawno minęły czasy, gdy alternatywą dla płatności gotówką przy odbiorze był tylko szybki przelew lub karta kredytowa. Teraz do wyboru mamy nie tylko karty czy płatności mobilne, ale także zakupy na raty, kredyt dostępny online, odroczona płatność (buy now pay later) oraz wszelkiego rodzaju portfele cyfrowe.

Rozwój sposobów płatności za zakupy internetowe przyspieszył w ostatnich latach i jest jednym z powodów, dla których zakupy w sieci stały się jeszcze bardziej dostępne.

Jaki więc jest nowoczesny e-commerce?

Bez wątpienia łatwo dostępny, różnorodny, skoncentrowany na wygodzie klienta, oferujący różnorodne opcje dostawy i płatności. Jednak, przede wszystkim, jest to rosnący w niesamowitym tempie nowy sektor gospodarki, który zmienia na naszych oczach świat, w którym żyjemy.

 

Źródło:

E-commerce growth statistics – UK, US and Worldwide forecasts (smartinsights.com)

Wpływ COVID-19 na rekordowy wzrost rynku e-commerce (retailmarketexperts.com)

POPRZEDNI ARTYKUŁ

Jak nauczyć dziecko przyjmowania i dawania?

Jak nauczyć dziecko przyjmowania i dawania?

Dorośli myślą, że dzieciom łatwiej jest brać niż samemu coś szczerze ofiarować. To nie do końca prawda – stwierdza Aleksandra…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

Sprawdź, jak sfinansować proekologiczne rozwiązania

Sprawdź, jak sfinansować proekologiczne rozwiązania

Samochód hybrydowy, energooszczędne urządzenia do biura lub fabryki, a może elektryczna hulajnoga? Przed zakupem tego rodzaju proekologicznych produktów do firmy,…

Czytaj więcej