Podsumowanie zeszłorocznych trendów w bankowości mobilnej
W roku 2021, drugim roku pandemii, nadal dynamicznie rosła liczba korzystających z bankowości mobilnej, a banki konsekwentnie dodawały nowe funkcje do swoich mobilnych aplikacji. Które z pomysłów na bankowość mobilną zyskały akceptację Klientów, a które są na razie jedynie ciekawostką używaną przez nielicznych?
Na naszych oczach bankowość mobilna, czyli korzystanie z banku przy pomocy aplikacji na smartfona, staje się dominującym sposobem bankowania. W ostatnim roku w Polsce liczba osób korzystających w ten sposób ze swoich rachunków wzrosła o prawie 8% i przekroczyła 16 milionów.
Co więcej, już 9 milionów Polek i Polaków korzysta z banku tylko w ten sposób, nie odwiedzając oddziałów, nie dzwoniąc na infolinię, a nawet nie korzystając z bankowości internetowej na komputerze. Z punktu widzenia statystyki ten wzrost aktywnych użytkowników to najważniejszy trend ostatniego roku. Obok niego warto zwrócić uwagę na kilka innych, równie interesujących zjawisk.
Funkcjonalność aplikacji mobilnych w bankach
Jednym z nich jest rosnąca funkcjonalność. Dynamiczny wzrost popularności bankowości mobilnej wykorzystują na całym świecie banki, wprowadzając do swoich aplikacji rozmaite dodatkowe usługi. W ten sposób chcą udostępnić swoim Klientom całość oferty w jednym, najwygodniejszym miejscu – na telefonie.
Kilka z tych nowo wprowadzonych funkcji już na dobre zdobyło uznanie użytkowników, przestając być niszową nowością i stając się standardowym elementem usług bankowych. To przede wszystkim płatności mobilne, czyli możliwość płacenia za zakupy bezgotówkowo, przy użyciu jedynie telefonu.
Zarówno w Polsce, jak i na świecie, to obecnie niezbędna usługa bankowa. Po drugie, zaciąganie kredytu w całkowicie mobilnym procesie, bez wizyty w oddziale i bez składania podpisu na papierowych dokumentach. Takie cyfrowe uruchamianie kredytu jest obecnie najczęściej wprowadzanym produktem finansowym, oczywiście pomijając samo otwarcie rachunku bankowego.
Niszowe ciekawostki
Wiele z nowo wprowadzanych funkcji ma na razie status niszowych ciekawostek. Niektóre z nich, jak na przykład zarządzanie osobistymi finansami (tzw. PFM) od lat czeka na swój moment, wciąż nie mogąc zdobyć oczekiwanej popularności. Być może rozwijający się dynamicznie trend otwartej bankowości przyspieszy tę chwilę.
Do tej samej kategorii, funkcji czekających na prawdziwy sukces, należy zaliczyć bankowanie za pomocą głosu, inwestowanie w kryptowaluty i cyfrowe tokeny, a także integrację ofert ubezpieczeniowych z bankowością mobilną. Banki wprowadzają stopniowo te możliwości, ale nie stały się one jeszcze standardem.
Czy innowacje podbiją serca Klientów banku?
Z drugiej strony nowe, innowacyjne produkty szturmem zdobywają serca Klientów na całym świecie. Chodzi tu przede wszystkim o możliwość „włożenia” karty płatniczej do telefonu, czyli tak zwane cyfrowe portfele. Z usług w rodzaju Google Pay czy Apple Pay korzysta już co najmniej 7 milionów Polaków.
Kolejnym nowym trendem, któremu w ubiegłym roku banki poświęciły wiele uwagi to mobilne, odroczone płatności, czyli tak zwane BNPL (z angielskiego buy now pay later). Ta usługa, kilka lat temu właściwie nieobecna, w roku 2021 była prawdziwym motorem napędzającym wzrosty transakcji w handlu internetowym.
Kolejnym trendem mijającego roku jest upowszechnienie się automatycznej obsługi klienta za pomocą algorytmów konwersacyjnych, czyli tzw. chatbotów. Stały się one tak powszechne, że należy je zaliczyć do kanonu podstawowych funkcji bankowości mobilnej.
Siła bankowych aplikacji mobilnych
Bankowe aplikacje stają się powoli prawdziwymi „kombajnami”, łączącymi w sobie wiele różnorodnych funkcji, od zarządzania finansami, opłacania parkingów czy biletów komunikacji miejskiej, po załatwianie rozmaitych spraw urzędowych (w Polsce najlepszym przykładem jest możliwość skorzystania w banku ze swojego profilu zaufanego).
Mimo dużego postępu, na prawdziwy przełom trzeba jeszcze poczekać. Tak zwane super-aplikacje, oferowane przez liderów cyfrowej gospodarki, a zwłaszcza wielkie portale e-commerce, przewyższają swoimi możliwościami to, co oferują banki na całym świecie. Pozostaje pytanie, czy w kolejnych latach banki nadal będą się ścigać na „superapki” z takimi potęgami jak Amazon, Alibaba, czy Meta (do niedawna Facebook).
Otwarcie konta przez internet
Na zakończenie najważniejsza rewolucja w bankowości zdalnej, czyli mobilne zakładanie rachunku. To prawdziwy hit bankowych rozwiązań i rozwoju aplikacji mobilnych. Jeszcze dwa-trzy lata temu założenie rachunku przez telefon kojarzyło się głównie z nowymi, cyfrowymi bankami. Już wtedy większość dużych, tradycyjnych instytucji oferowała taką możliwość, ale Klienci nie korzystali z niej masowo. Pandemia diametralnie zmieniła tę sytuację. Dzisiaj takie mobilne rozpoczęcie relacji z bankiem to po prostu standard. To rozwiązanie jest bardzo doceniane przez Klientów.
Więcej dowiesz się na naszej stronie internetowej:
https://www.bnpparibas.pl/klienci-indywidualni/bankowosc-internetowa
https://www.bnpparibas.pl/aplikacja-mobilna-go-mobile