Przyszłość świata zależy od siły kobiet
Dziewczyny na całym globie pokazują, że gdy zdejmie się z nich ograniczenia narzucone przez prawo, tradycję i stereotypy, nie ustępują w niczym mężczyznom. Bank BNP Paribas od lat wspiera kobiety w walce z dyskryminacją i w ich dążeniach do rozwoju zawodowego.
Równość płciowa jest nie tylko częścią praw człowieka, ale też warunkiem rozwoju, dobrobytu i pokoju na świecie. Została ona wpisana jako jeden z celów Agendy 2030. Mimo licznych barier, rola i aktywność kobiet w życiu społecznym wzrasta. Kobiety zostają liderkami państw, szefami przedsiębiorstw, ale też coraz częściej biorą odpowiedzialność za przyszłość planety angażując się w działania o charakterze ekologicznym, edukacyjnym i prospołecznym. Bank BNP Paribas dostrzega i docenia potencjał tkwiący w kobietach. W 2020 roku panie stanowiły 68 procent wszystkich pracowników BNP Paribas. Nasz bank od lat wspiera inicjatywy na rzecz kobiet. Jedną z nich jest portal #teamrodzina, promujący partnerskie relacje w związku oraz współpracę przy prowadzeniu domu i wychowywaniu dzieci. Wspomogliśmy też kampanię „50/50 to się wszystkim opłaca”, która poświęcona jest roli pracodawców w wyrównywaniu prawa obojga rodziców do opieki nad dzieckiem.
Nie zapominamy również o symbolicznej obecności kobiet w przestrzeni publicznej. W roku 2018 zadaliśmy pytanie „Dlaczego nie ma kobiet na banknotach?”. Choć nie brak nam wielkich Polek w historii, to ciągle żadna z nich po roku 1989 nie doczekała się takiego wyróżnienia (dopiero w 2021 roku pojawił się oficjalny pomysł, by umieścić królową Jadwigę Andegaweńską na banknocie o nominale 1000zł). By naprawić to niedopatrzenie wypuściliśmy wówczas karty płatnicze z wizerunkami kobiet.
W tym roku w Dzień Kobiet zapytaliśmy się o to, „Gdzie są nasze patronki?”. Według badań 90% patronów polskich szkół to mężczyźni. Czas, by upomnieć się o kobiety, które mogą być ważnymi autorytetami zwłaszcza dla dziewczynek. Akcja Banku BNP Paribas kierowana jest do szkół, które nie mają patronów. W Polsce jest to prawie 11 tysięcy placówek. To doskonała okazja do tego, by uhonorować w ten sposób inspirującą bohaterkę. Placówki, które zdecydują się wziąć udział w tym konkursie dostaną narzędzie do głosowania oraz zestaw trzydziestu patronek do wyboru. Mogą też zaproponować własną postać. Szkoły, które wezmą udział w konkursie mogą pozyskać grant w wysokości 15 tysięcy złotych np. na stworzenie salki tematycznej poświęconej patronce. Dostaną również związane z nią materiały edukacyjne dla dzieci.
O kobiety w przestrzeni publicznej upominaliśmy się też w ramach akcji „Kobiety na mury”, która miała na celu uhonorowanie aktywistek, kobiet odważnych i niezłomnych. Na murach kamienic w Katowicach, Warszawie i Wrocławiu zostały uwiecznione wizerunki Jolanty Wadowskiej-Król Wandy Rutkiewicz i Kory (Olgi Sipowicz).
By promować równość płci, współtworzyliśmy głośną i nagradzaną kampanię „Ostatni Twój Weekend”. W ramach tego przedsięwzięcia wypełniliśmy numer zamykający istnienie najstarszego polskiego pisma erotycznego treściami sprzeciwiającymi się uprzedmiotowieniu kobiet. Promowaliśmy w nim równość płciową.
Dodatkowo, bank wspiera kobiety m.in. przy takich projektach jak: Sukces Pisany Szminką, Jestem Liderką, czy „Agro na obcasach” skierowanym do Pań działających w sektorze rolnym
BNP Paribas dba również oto, by głos kobiet był słyszalny podczas debat. W ramach inicjatywy „Nigdy bez niej” (#JamaisSansElles) pracownicy banku odmawiają udziału w wydarzeniach publicznych, jeśli wśród uczestników nie ma żadnej kobiety. Jako bank zmieniającego się świata dbamy o to, by sytuacja kobiet zmieniała się w dobrym kierunku.
>>>Przeczytaj także o Kobietach zmieniających świat w gazecie Przyjaciółka
Sprawdź, jak BNP Paribas Polska wspiera Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ