Elektromobilność – czym jest?
Spis treści
Pięć milionów aut elektrycznych jeżdżących dzisiaj po drogach Europy to skromny początek rewolucji w motoryzacji. Wkrótce ich liczba wzrośnie trzydziestokrotnie. Podstawowe ograniczenia aut elektrycznych, takie jak wysoka cena czy ograniczona sieć stacji ładujących też niedługo będą jedynie wspomnieniem. W niektórych krajach Azji już dzisiaj auto elektryczne jest podstawą floty samochodów na wynajem. Wszystko wskazuje na to, że motoryzacja przyszłości będzie zupełnie inna niż dzisiaj.
Pojęcie elektromobilności związane jest z użytkowaniem pojazdów z napędem elektrycznym. Uwzględnia również kwestie i uwarunkowania techniczne, eksploatacyjnych oraz technologię, jak również infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych[1]. Do takich możemy zaliczyć: samochód, skuter, motocykl, rower, tramwaj, trolejbus, pociąg czy autobus[2].
Skromne początki wielkiej zmiany, czyli rewolucji elektromobilnej
W 2021 roku szacowana liczba samochodów z napędem elektrycznym w Europie wynosiła około 5 milionów[3]. To kropla w morzu w stosunku do liczby pojazdów z napędem tradycyjnym, a dokładniej około 2% wszystkich samochodów osobowych, którymi jeździ się na naszym kontynencie[4].
Dokładnie tak wygląda początek rewolucji elektromobilnej, która wydaje się nieuchronna w perspektywie kilku lub kilkunastu lat. Prognozy mówią o szybkim wzroście liczby używanych aut elektrycznych i stopniowym zastępowaniu przez nie pojazdów z silnikami wykorzystującymi benzynę, bądź olej napędowy. Przewiduje się, że za osiem lat, w 2030 roku, przewidywana liczba tych pojazdów wyniesie już 65 milionów, by za kolejnych pięć lat osiągnąć poziom 130 mln samochodów elektrycznych, w skali samej Europy[5]. Oznacza to prawie trzydziestokrotny wzrost w ciągu kilkunastu lat. Prognozy wyglądają bardzo prawdopodobnie, biorąc pod uwagę oczywiste zalety aut elektrycznych i spodziewane w niedługim czasie, usuwanie barier ograniczających obecnie popyt na tego typu pojazdy.
Zalety aut elektrycznych
W porównaniu z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi zalety aut elektrycznych związane są zarówno z komfortem użytkowania jak i mniejszym wpływem na środowisko. Ekologiczny aspekt elektromobilności jest szeroko znany, ale warto przypomnieć, że pojazdy elektryczne zanieczyszczają środowisko w znacznie mniejszym stopniu niż spalinowe.
Nie emitują spalin, a więc nie uwalniają do atmosfery szkodliwych dla zdrowia i dla klimatu gazów i pyłów. Są też znacznie mniej hałaśliwe, a zanieczyszczenie hałasem to poważny problem współczesnych metropolii. Oczywiście, wiele zależy od tego, jak wytwarzana jest energia elektryczna, służąca do napędzania ich silników.
Rozwój odnawialnych i ekologicznych źródeł energii jest niezbędny do pełnego uwolnienia korzystnego potencjał ekologicznego drzemiącego w elektromobilności. Auta elektryczne prowadzi się prościej, a ich konstrukcja powoduje, że charakteryzują się mniejszą awaryjnością. Silnik spalinowy jest po prostu konstrukcją bardziej skomplikowaną pod względem mechanicznym, a przez to bardziej skłonną do awarii niż jego elektryczny odpowiednik. Należy jednak wspomnieć o samozapłonach baterii w takich samochodach, a w związku z tym większą trudnością ugaszenia pożaru takiego auta.
Bariery, które trzeba pokonać
Nawet najbardziej wrażliwi na sprawy ochrony środowiska, posiadacze samochodów nie mogą całkowicie zignorować faktu, że pojazdy elektryczne mają swoje słabe strony. Po pierwsze są droższe niż ich tradycyjne odpowiedniki. Ta różnica w cenie stopniowo maleje, ale wciąż jest na tyle duża, by stanowić barierę dla wielu niezdecydowanych klientów, rozważających zakup swojego pierwszego auta elektrycznego.
Kolejną przeszkodą jest sieć stacji ładujących – nadal mniej powszechna niż sieć stacji paliwowych. Polska na tle innych krajów europejskich nie wygląda najlepiej, ale nawet w najbardziej zaawansowanych elektromobilnie krajach wciąż łatwiej zatankować do baku benzynę niż podłączyć do sieci samochód elektryczny [6].
Likwidacja tych dwóch podstawowych barier będzie stanowić istotny impuls w popularyzacji elektromobilności. Dużo zależy od właśnie wprowadzanych regulacji unijnych i krajowych, które wspierają użytkowanie elektrycznych pojazdów w celu zapobiegania zmianom klimatycznym i degradacji środowiska naturalnego.
Elektromobilność „na wynajem”, czyli zrównoważona gospodarka
W niektórych krajach Azji środkowej elektromobilność stała się podstawa kolejnego trendu zrównoważonej gospodarki – auta jako „usługi”. Zjawisko wypożyczania lub współdzielenia samochodów na krótki czas, w celu wykonania jednego-dwóch przejazdów po mieście jest rozszerzeniem koncepcji systemu rowerów miejskich.
W tej roli auta elektryczne sprawdzają się bardzo dobrze, są ciche, dostosowane do miejskiego ruchu i nie przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza. W ten sposób samochody są wykorzystywane optymalnie, w miarę potrzeby, a w związku z tym możliwe jest zminimalizowanie wpływu ich produkcji i użytkowania na środowisko. Wydaje się, że jest to rozwiązanie przyszłościowe, zwłaszcza że powtarzające się kryzysy na globalnym rynku ropy naftowej wyraźnie wskazują, że pojazdy spalinowe stają się coraz bardziej kłopotliwym elementem współczesnej gospodarki i dni ich świetności zbliżają się do końca.
Ważne! Pojęcie elektromobilności nie obejmuje jedynie aut. Dotyczy także innych pojazdów jak autobusy czy hulajnogi, motocykle, motorowery. W tym artykule skupiliśmy się na przykładzie samochodów.
Sprawdź także:
https://www.bnpparibas.pl/strefa-zielonych-produktow
https://www.bnpparibas.pl/razemzmieniamy/
Źródło:
https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/02/ey-eurelectric-ev-grid, Can utilities turn EVs into a grid asset?, Raport EY: do 2035 roku liczba pojazdów elektrycznych w Europie wzrośnie z 5 do 130 milionów. Raport powstał we współpracy EY z Eurelectric. Cały materiał dostępny jest w języku angielskim.
Dodatkowy raport:
https://pire.pl/premiera-raportu-elektromobilnosc-w-polsce-inwestycje-trendy-zatrudnienie/, Raport branżowy „Elektromobilność w Polsce: Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie”, który powstał we współpracy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Cały materiał dostępny jest w języku polskim.
https://pspa.com.pl/2022/raport/pspa-ocenia-rok-2021-w-polskiej-elektromobilnosci-raport/ , dostęp 22.04.2022
[1] https://www.teraz-srodowisko.pl/slownik-ochrona-srodowiska/definicja/elektromobinosc.html, dostęp 22.04.2022
[2] https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/elektromobilnosc-technologia-jutra-3, dostęp 22.04.2022
[3] Informacja prasowa o opracowanym raporcie: https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/02/ey-eurelectric-ev-grid, dostęp 22.04.2022
[4] Informacja prasowa o opracowanym raporcie: https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/02/ey-eurelectric-ev-grid, dostęp 22.04.2022
[5] Informacja prasowa o opracowanym raporcie: https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/02/ey-eurelectric-ev-grid, dostęp 22.04.2022
[6] Informacja prasowa o opracowanym raporcie: https://www.ey.com/pl_pl/news/2022/02/ey-eurelectric-ev-grid, dostęp 22.04.2022