Usługa dostępu do informacji o rachunku już w Banku BNP Paribas. Sprawdź korzyści
Wystarczy zalogować się do bankowości jednego banku, by zobaczyć swoje rachunki również z innych instytucji finansowych. Rozwiązanie to ułatwia Klientom kontrolowanie swoich finansów. Ale nie tylko.
Jeżeli masz konta w więcej niż jednym banku, to usługa polegająca na dostępie do nich wszystkich z jednego miejsca może okazać się dla Ciebie interesująca. Wystarczy jedno logowanie, by zobaczyć, ile pieniędzy masz na poszczególnych rachunkach.
To właśnie usługa dostępu do informacji o rachunku w ramach tzw. otwartej bankowości, z której może korzystać coraz większa liczba Klientów banków w Polsce. O otwartej bankowości pisaliśmy już na naszym blogu.
PRZECZYTAJ TUTAJ: https://www.bnpparibas.pl/blog/open-banking-czyli-bankowosc-cyfrowa-bez-ograniczen
Na czym polega usługa dostępu do informacji o rachunku?
Bank BNP Paribas dołączył właśnie do grona instytucji finansowych oferujących Klientom usługę dostępu do informacji o rachunku (tzw. AIS) w ramach otwartej bankowości (określanej też jako „open banking”). Klient po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej GOonline może w kilku prostych krokach podłączyć do niej swoje rachunki z sześciu banków: ING Bank Śląski S.A., Santander Bank Polska S.A., PKO Bank Polski S.A., Bank Pekao S.A., Bank Millennium S.A. oraz Alior Bank S.A., o ile posiadasz do nich dostęp online.
Sprawdź: https://www.bnpparibas.pl/klienci-indywidualni/open-banking
W ten sposób każdy użytkownik bankowości internetowej Banku BNP Paribas może stworzyć osobistą platformę, w której będzie miał zagregowany podgląd informacji o rachunkach – zarówno kontach osobistych, jak i rachunkach oszczędnościowych, kontach firmowych czy kart kredytowych.
Jeżeli zaczniesz korzystać z usługi dostępu do informacji o rachunku, za pomocą GOonline, bez problemu sprawdzisz historię transakcji na każdym z rachunków prowadzonych przez ww. banki. A to nie wszystko.
Masz możliwość personalizacji swojej platformy, np. poprzez zmianę nazw rachunków lub układanie poszczególnych produktów z różnych banków w konkretnych sekcjach (np. karty kredytowe). Wszystko po to, by ułatwić Ci zarządzanie codziennymi finansami zarówno z poziomu bankowości internetowej.
Kto może oferować otwartą bankowość?
Otwarta bankowość to rozwiązanie, które zostało wprowadzone za sprawą unijnej dyrektywy PSD2[i]. Jej postanowienia zostały wprowadzone do polskiego prawa w 2018 r. ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.
Na mocy tych przepisów banki zaczęły prace nie tylko nad umożliwieniem Klientom dostępu do otwartej bankowości. Dzięki dyrektywie PSD2 zostało wprowadzone m.in. tzw. silne uwierzytelnienie – właśnie dlatego, by wejść do bankowości internetowej, czasami nie wystarczy login i hasło, ale należy dodatkowo potwierdzić logowanie w aplikacji mobilnej bądź za pomocą kodu z SMS.
Wdrożenie otwartej bankowości umożliwiło bankom udostępnianie na wniosek Klientów ich rachunków innym podmiotom. Nie muszą to być banki, ale również np. instytucje płatnicze. Wszystkie podmioty wcześniej muszą uzyskać odpowiednią zgodę Komisji Nadzoru Finansowego lub jej odpowiednika w innych państwach unijnych.
Otwarta bankowość z pewnością będzie mobilizować instytucje finansowe do coraz lepszego dostosowywania oferty do potrzeb Klientów.
Połączenie informacji o różnych rachunkach w jednym miejscu pozwoli bankom na szybszą weryfikację zdolności kredytowej Klientów i uproszczenie formalności związanych z zaciągnięciem nowych zobowiązań – np. dzięki otwartej bankowości możliwe jest znaczne uproszczenie procedur udzielania kredytu ratalnego podczas zakupów online.
Czy korzystanie z otwartej bankowości jest bezpieczne?
By zapewnić Klientom możliwość korzystania z różnych usług w ramach bankowości otwartej, banki wprowadziły szereg zmian technologicznych – wszystko po to, by spełniała ona najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Korzystając z usług w ramach otwartej bankowości, pamiętaj przede wszystkim o trzech sprawach:
- Udostępnienie informacji o rachunku innej instytucji finansowej może nastąpić wyłącznie za Twoją zgodą. W dowolnym momencie możesz ją wycofać bądź zmienić jej zakres.
- Zewnętrzne podmioty nie dostają Twoich danych do logowania w danym banku. Dlatego zachowaj czujność – jeżeli ktoś próbuje je od Ciebie uzyskać pod pretekstem otwartej bankowości, najpewniej jest to próba wyłudzenia.
- Korzystanie z otwartej bankowości nie zwalnia Cię z obowiązku zachowania podstawowych zasad ostrożności podczas korzystania z bankowości internetowej. Nikomu nie podawaj swoich danych do logowania, ale też nie klikaj w linki otrzymywane rzekomo z banku czy np. od firmy kurierskiej.
WIĘCEJ NA TEMAT SYTUACJI, KTÓRE POWINNY WZBUDZIĆ TWOJĄ CZUJNOŚĆ PODCZAS KORZYSTANIA Z BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ, PISALIŚMY NA BLOGU. PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Źródło:
[i] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE