Bank zmieniającego się świata

Zrobiłeś przelew na zły numer konta? Sprawdź, co zrobić!

mężczyzna siedzący przy laptopie, szukający informacji o tym jak cofnąć przelew na zły numer konta

Palec się poślizgnął i błędnie wpisałeś numer konta? Zdarza się. Omyłkowo wysłałeś przelew* na zamknięte konto? Takie sytuacje nie należą do rzadkich. Pieniędzy nie odzyskasz czy wręcz przeciwnie? Sprawdź jak unieważnić takie polecenie zapłaty i odzyskać swoje środki. Z naszym poradnikiem masz szansę przejść całą procedurę z sukcesem.

Przelew bankowy wymaga podania kilku elementów – pierwszym i podstawowym jest unikatowy identyfikator, który najczęściej jest numerem rachunku bankowego lub innym oznaczeniem wskazanym w umowie. Bez niego żaden bank nie da zielonego światła do wykonania transakcji. Kolejnym wymogiem jest podanie danych odbiorcy, w tym nazwy i adresu. Jednakże nie przyjmuj za pewnik faktu, że algorytmy bankowe będą każdorazowo weryfikować poprawność danych, zatrzymując przelew na rachunek, którego dane nie są poprawne.

Zrobiłeś przelew na zamknięte lub nieistniejące konto

Zrobiłeś błąd w przelewie i okazało się, że ta ostatnia cyfra była jednak inna. Co teraz? Ta sytuacja może przybrać różne scenariusze. Najprostszym, który nie będzie wymagać żadnej ingerencji pracowników banku oraz Twojego zaangażowania to ten, gdy konto nie istnieje. Jeżeli wykonałeś przelew na zamknięte konto, bank odrzuci transakcję, a pieniądze nigdy nie opuszczą Twojego rachunku.

Jednakże szansa, że wpiszesz numer nieistniejącego konta, nie należy do wielce prawdopodobnej. Choć każdy bank ma swoje procedury związane z weryfikacją danych, które zapewniają bezpieczeństwo środków, to w momencie nadania błędnego przelewu, odpowiedzialność za błąd ciąży na właścicielu rachunku. Algorytmy nie mają możliwości sprawdzenia właściciela rachunku, na który są przesyłane pieniądze.

Przelałeś pieniądze na zły numer rachunku

Wykonanie przelewu na zamknięty rachunek to błąd, który łatwo naprawić. Co się jednak wydarzy, gdy nadasz przelew na zły numer konta, który jednak istnieje? Czy jest to sytuacja bez wyjścia, czy jednak jest cień nadziei, że środki zostaną zwrócone? Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ta pomyłka w przelewie będzie cenną lekcją na przyszłość, która będzie mieć swój pozytywny finał. Liczy się jednak czas.

Zaczynając od początku, każdy przelew krajowy jest realizowany w systemie ELIXIR, który definiuje, w jakim czasie będzie on zaksięgowany po stronie nadawcy i odbiorcy. Jeżeli rachunki znajdują się w innych bankach, czas będzie działać na Twoją korzyść. W przypadku przelewu wewnątrzbankowego transfer następuje natychmiastowo i sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana.

 

Przejdź do BNP Paribas →

 

W pierwszym przypadku możesz za pomocą infolinii skontaktować się z doradcą bankowym, który ten przelew po prostu anuluje lub zatrzyma – o ile przelew nie był natychmiastowy lub wewnętrzny. W Banku BNP Paribas taka operacja wiąże się z prowizją 25 zł. Oczywiście gdyby przelew został już wysłany i nie udałoby się go anulować, opłata nie będzie naliczona. A co w przypadku, gdy pieniądze już zaksięgowano na koncie odbiorcy?

Zgodnie z art. 143 Ustawy o usługach płatniczych, jeśli zlecenie płatnicze zawiera unikatowy identyfikator, to jest ono uznane na wykonane poprawnie bez względu na pozostałe informacje zawarte w zleceniu. Pisząc prościej, jeśli podasz numer rachunku odbiorcy (nawet niepoprawny), to przelew zostanie z góry uznany za wysłany do właściwej osoby. Mowa tu również o sytuacji, w której pozostałe dane, takie jak imię i nazwisko czy adres odbiorcy są wpisane poprawnie i nie zgadzają się z numerem rachunku.

Prośba o zwrot mylnie przelanych pieniędzy po czasie

Zbyt późno zorientowałeś się, że przelew został przesłany na błędny rachunek i nie ma możliwości anulacji transakcji? Co teraz? Ani bank nadawcy, ani odbiorcy nie może ściągnąć środków po zaksięgowaniu. W takiej sytuacji należy skorzystać z Kodeksu Cywilnego i art. 409:

Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

Przyjęcie pieniędzy od obcej osoby, nawet w wyniku błędu jest bezpodstawnym wzbogaceniem się i można domagać się odesłania tych środków w trybie natychmiastowym.

 

Dowiedz się więcej o przelewach krajowych

 

Oszukano Cię i przelałeś pieniądze na konto oszusta

Są jednak sytuacje, gdy przelew został wykonany na właściwe konto, ale doszło do oszustwa. W ostatnich latach mówi się coraz głośniej o takich zdarzeniach. Ofiarą może zostać każdy, kto wykaże się zbyt dużym zaufaniem do obcych. Czy tutaj jest szansa na odzyskanie oszczędności?

I tak, i nie, ponieważ w myśl nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, bank zgodnie z art. 143 ustawie o usługach płatniczych, musi podjąć działania. Są to między innymi – oficjalna informacja do odbiorcy o błędnie nadanym przelewie i wezwania do zwrotu, jeżeli mówimy o przelewie wewnątrzbankowym. Gdy transfer był wykonany między instytucjami, wówczas bank nadawcy kontaktuje się z bankiem odbiorcy, aby ten przekazał informację.

Jeżeli środki pieniężne wciąż znajdują się na rachunku odbiorcy, a ten odpowie na wezwanie, pieniądze są zwracane na rachunek techniczny. Następnie wracają do odbiorcy. Musimy też mieć świadomość, że w przypadku oszustwa, złodziej nie będzie współpracować. Wówczas po miesiącu zwłoki, masz prawo żądać od instytucji finansowej podania danych odbiorcy (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania), aby dalej procedować zwrot środków już na drodze sądowej.

Zgodnie z art. 143a oraz 143b bank ma obowiązek podjąć próbę odzyskania środków w przypadku wykonania płatności z użyciem nieprawidłowego numeru indentyfikacyjnego. Jeśli odbiorca płatności nie zwróci Ci środków w ciągu 3 dni roboczych, masz prawo ubiegać się w banku o ujawnienie danych odbiorcy przelewu. To z kolei może być pomocne przy sprawie sądowej.

*Powszechnie używane sformułowanie “wysłanie przelewu”, oznacza w rzeczywistości złożenie zlecenia płatniczego. Formalnie to bank wykonuje przelew na Twoje zlecenie – podajesz m.in. numer rachunku odbiorcy, kwotę i numer rachunku odbiorcy, a bank przekazuje pieniądze na konto odbiorcy.

FAQ

Natychmiast skontaktuj się z doradcą swojego banku. Możesz to zrobić za pośrednictwem aplikacji GOmobile lub w serwisie GOonline. Pracownik banku poprowadzi Cię przez dyspozycję anulacji błędnie nadanego przelewu.

Skontaktuj się z doradcą swojego banku. Środki będziesz musiał zwrócić, ponieważ są one wynikiem bezpodstawnego wzbogacenia się.

Tak, masz taką szansę. Jeśli odbiorca płatności nie zwróci Ci pieniędzy w ciągu 3 dni roboczych, masz prawo otrzymać od banku dane odbiorcy przelewu, które będą pomocne przy sprawie sądowej.

POPRZEDNI ARTYKUŁ

para oszczędzająca na zakupach spożywczych

Oszczędzanie na zakupach spożywczych – 5 trików, które szybko zaowocują na Twoim koncie

Żeby płacić mniej podczas zakupów spożywczych, trzeba się do nich odpowiednio przygotować. Czasami wystarczy tylko kilka prostych nawyków, dzięki którym…

Czytaj więcej

NASTĘPNY ARTYKUŁ

oszczedzanie energii

Poradnik o oszczędności energetycznej

W stosunku do naszych zarobków mamy jedne z najwyższych cen prądu w Europie. W telewizji możemy zobaczyć ludzi, którzy odpowiadają,…

Czytaj więcej