Zawieszenie spłaty Twojego kredytu hipotecznego
Co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status bezrobotnego w dniu złożenia wniosku o wsparcie.
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców (FWK) zapewnia pomoc dla kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej i są zobowiązani do spłaty rat kredytu mieszkaniowego.
Działa w oparciu o Ustawę z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej
Aby uzyskać wsparcie, musisz spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków (tzw. przesłankę):
Nie uzyskasz wsparcia z FWK jeżeli:
- jesteś właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub byłeś nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
- masz inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub miałeś takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
- posiadasz inne roszczenie o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadałeś takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
wygodnie i w prostych krokach w bankowości GOonline, gdzie sprawdzisz status swojego wniosku.
Umów się w najwygodniejszej dla Ciebie lokalizacji.
Zarezerwuj spotkanie na konkretną datę i godzinę i oszczędzaj swój czas.
Kliknij w zakładki: Moje Finanse → Kredyty → Szczegóły → Wnioski → Wniosek o wsparcie z FWK
Aby sprawdzić status wniosku kliknij w zakładki Usługi → Historia wniosków
Po otrzymaniu decyzji pozytywnej o wsparciu umów się na podpisanie umowy w naszym dowolnym Centrum Klienta (oddziale).
Ważne! Do podpisania umowy potrzebni są wszyscy kredytobiorcy wskazani we wniosku o wsparcie. Należy zabrać ze sobą dowody osobiste.
Możesz to zrobić:
Tak. Można ubiegać się o wsparcie z FWK, jeśli korzystasz z zawieszenia spłaty kredytu. Dopłaty, które Bank Gospodarstwa Krajowego przekaże w zawieszonych miesiącach, przeznaczymy na spłatę rat Twojego kredytu po okresie zawieszenia.
Tak. Można ubiegać się o wsparcie jeśli kredyt jest w walucie obcej – CHF, EUR, USD.
To zależy - Ustawa wskazuje iż jeśli masz prawa do innej nieruchomości (tzn. prawo własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego) lub przysługuje CI roszczenie (tzn. o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej) albo przysługiwały Ci takie prawa lub roszczenia okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, nie możesz skorzystać ze wsparcia FWK.
Zarówno w centrum Klienta jak i w bankowości elektronicznej GOonline możesz złożyć wniosek.
W bankowości GOonline kliknij w zakładki: Moje Finanse → Kredyty → Szczegóły → Wnioski → Wniosek o wsparcie z FWK
Wniosek możesz złożyć samodzielnie, wskazujesz w nim wszystkich kredytobiorców.
Weryfikacja wniosku maksymalnie trwa do 21 dni kalendarzowych. W przypadku kiedy wniosek będzie wymagał uzupełnienia to dodatkowo jest 14 dni kalendarzowych na weryfikację od dnia jego uzupełnienia.
Tak. Zarówno złożenie wniosku jak i podpisanie umowy o wsparcie jest bezpłatne.
Jest to stosunek (rata kapitałowa i/lub rata odsetkowa bez składek ubezpieczeniowych) do miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy. Wskaźnik jest określany w procentach.
Do gospodarstwa domowego wliczamy kredytobiorcę, który ubiega się o wsparcie oraz inne osoby, które stale z nim mieszkają pod tym samym adresem.
Dodaj wszystkie swoje dochody netto (potocznie: na rękę) oraz osób, z którymi mieszkasz i prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe. Wysokość dochodów musi być z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Nie uwzględniaj zasiłków i innych świadczeń.
Szczegółowe informacje znajdziesz ustawie o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.).
W przypadku otrzymania odmowy możesz wystąpić do Rady Funduszu o dodatkową weryfikację wniosku. Do 14 dni od otrzymania informacji o odrzuceniu udaj się do centrum Klienta i za pośrednictwem banku złóż wniosek o dodatkową weryfikację.
Tak w dowolnej chwili możesz spłacić wsparcie. W przypadku spłacenia terminowo 100 rat, pozostałą część rat zwrotu wsparcia lub pożyczki na spłatę zadłużenia umarza się.
W przypadku sprzedaży takiej nieruchomości, zgodnie z ustawą musisz zwrócić w terminie 30 dni od dnia zbycia całość kwoty udzielonego wsparcia.