Program Dobry Start – sprawdź, co zmieniło się we wniosku o 300 plus
Dobry Start to program, który ma wspierać edukację dzieci. Komu przysługuje świadczenie? Co się zmieniło w programie począwszy od 1 lipca 2021 r.? W jaki sposób możesz łatwo złożyć wniosek o środki w ramach Dobrego Startu?
Dobry Start jest potocznie zwany programem 300 plus. Podobnie, jak 500 plus, jest świadczeniem, które ma na celu wsparcie osób wychowujących dzieci.
Na czym polega? Jest to jednorazowa, coroczna wypłata w wysokości 300 zł. Kwota ta ma wspomóc cele edukacyjne, umożliwić opiekunom zakup wyprawki szkolnej, czyli np. podręczników, plecaka i innych akcesoriów.
Nie ma jednak ścisłych zasad, na co można wydać pieniądze. Mogą posłużyć też do innych celów niż wyprawka. W związku z tym opiekun może przeznaczyć świadczenie np. na kupno butów czy biletów miesięcznych dla dziecka. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej szacuje, że co roku program Dobry Start wspomoże 4,4 mln dzieci*.
Świadczenie przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:
- 20 lat,
- 24 lat, w przypadku osób z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Zmiany w programie Dobry Start od 1 lipca 2021 r.
Począwszy od 1 lipca 2021 r. obowiązują nowe zasady związane z programem 300 plus. Co się zmieniło i na co zwrócić uwagę?
Po pierwsze, obsługę programu przejął Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wcześniej zajmowały się tym samorządy. Po drugie – wniosku nie złożysz już w tradycyjnej, papierowej formie, np. wysyłając go pocztą lub składając w urzędzie.
Jedyną metodą będzie wniosek elektroniczny. Pieniądze w ramach programu 300 plus będą wypłacane w formie bezgotówkowej – jako przelew na wskazany rachunek bankowy.
Jak złożyć wniosek o świadczenie?
Kto może złożyć wniosek o świadczenie w ramach 300 plus? Mogą to być:
- matka lub ojciec dziecka,
- faktyczny opiekun dziecka, czyli osoba, która de facto opiekuje się dzieckiem i złożyła wniosek do sądu o adopcję,
- opiekun prawny dziecka,
- sam uczeń spełniający wymogi dotyczące wieku, a konkretnie osoba pełnoletnia, która nie jest na utrzymaniu rodziców.
Wniosek możesz drogą online możesz złożyć za pośrednictwem:
- portalu PUE ZUS,
- portalu informacyjno-usługowego Emp@tia,
- bankowości elektronicznej.
Ta ostatnia forma może być szczególnie wygodnym rozwiązaniem. Formalności załatwisz w intuicyjny sposób. Proces wygląda podobnie, jak inne czynności bankowe. Ponadto skorzystasz ze swojego standardowego loginu i hasła do bankowości internetowej. Złożenie wniosku za pośrednictwem banku jest całkowicie darmowe.
Jak wygląda proces składania wniosku o Dobry Start w BNP Paribas? To kilka prostych kroków:
- zaloguj się do swojego profilu GOonline,
- w pasku górnym wybierz Oferty,
- kliknij w zakładkę e-Urząd,
- wybierz Wniosek Dobry Start,
- wypełnij wniosek według wskazówek.
W ciągu 24 godzin na Twojej skrzynce e-mail wskazanej we wniosku powinno pojawić się Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) dotyczące programu Dobry Start. Co ważne, w każdej chwili w bankowości internetowej GOonline możesz sprawdzić status dokumentacji.
Pamiętaj o terminach! Czas na złożenie wniosku masz od 1 lipca do 30 listopada. Jeśli zrobisz to do 31 sierpnia – pieniądze na koncie pojawią się do 30 września. Jeżeli później – świadczenie zostanie wypłacone w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku.
Źródło:
*Dobry Start, gov.pl, [12.07.2019, dostęp 19.07.2021], <https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start>