Przynależymy do Grupy BNP Paribas, jednego z globalnych liderów odpowiedzialności społecznej. Zgodnie z obowiązującym w Grupie podejściem przykładamy szczególną wagę do monitoringu ryzyk CSR w 7 sektorach uznawanych za wrażliwe: energii węglowej, wydobywczego, obronnego, leśnego (miazga drzewa i olej palmowy), jądrowego i rolnego. Decyzję o udzieleniu finansowania poprzedza analiza konsekwencji społecznych, ekonomicznych i środowiskowych firmy i przedsięwzięcia.
Tworzymy naszą ofertę w odpowiedzi na lokalne potrzeby klientów. Korzystamy z globalnych doświadczeń Grupy BNP Paribas, uznanej w 2016 roku przez „Euromoney” za „Najlepszy Bank na Świecie”. Łączymy globalną perspektywę z przywiązaniem i znajomością polskiego rynku. Stawiamy na wszechstronność oferty, połączoną z dogłębną wiedzą na temat indywidualnej specyfiki poszczególnych grup klientów.
Pomagamy pomagać: lokalnym organizacjom pozarządowym zapewniamy bezpłatny pakiet produktów i usług wspierających działalność społeczną. Powszechnie nazywamy go „Kontem z Serduszkiem”, doceniając niezwykły wkład sektora organizacji społecznych w rozwój lokalnych społeczności. Użytkownicy „Konta z Serduszkiem” chętnie polecają go innym organizacjom, także tym nowo powstającym. Łączymy siły z sektorem NGO, współorganizując lokalne akcje społeczne.
Angażujemy naszych klientów w ważne społecznie akcje. Po pierwsze, oczekują tego sami klienci, którzy chcą dokonywać coraz bardziej świadomych wyborów konsumenckich. Po drugie, tak rozumiemy sens i istotę społecznej odpowiedzialności – jako promowanie postaw prospołecznych i włączanie w realizację celów społecznych możliwie najszerszego grona zaangażowanych sympatyków.
Dzięki programowi mamBONUS nasi klienci mogą na co dzień wspierać program stypendialny „Klasa”, realizowany przez Fundację BGŻ BNP Paribas. Punkty zbierane za transakcje kartami kredytowymi mogą być wymieniane na różne nagrody (nagrody rzeczowe, elektroniczne kupony, bilety do kina, zniżki), ale także vouchery wsparcia dla stypendystów „Klasy”.
Lokalne społeczności to fenomen. Tworzących je ludzi różni wiek, wykształcenie, zawód czy pasje; łączy – poczucie przynależności do jednego skrawka ziemi.
Bardzo ważnym elementem lokalnej tkanki społecznej są drobni przedsiębiorcy: rzemieślnicy, właściciele małych sklepów, punktów usługowych czy gastronomicznych. Z myślą o tej grupie przygotowaliśmy nie tylko specjalną ofertę produktową, ale także unikalną akcję „Wspierajmy Sąsiedzki Biznes”.
Kampanię pod hasłem „Dołącz do akcji, bo rozwój lokalnego biznesu opłaca się wszystkim” kierujemy zarówno do konsumentów, jak i mikroprzedsiębiorców. Chcemy dzięki niej jeszcze mocniej integrować lokalne społeczności, zachęcając mieszkańców do świadomego korzystania z produktów i usług oferowanych przez sąsiadów.
Kulminacją akcji jest organizowany w czerwcu Tydzień Sąsiedzkiego Biznesu, wsparty szeroką promocją w różnorodnych mediach.
Źródło: badanie Cati
Nasz autorski program Akademia Lokalnego Biznesu wspiera lokalnych mikroprzedsiębiorców w zwiększaniu konkurencyjności i możliwie najlepszym wykorzystaniu rynkowych szans i okazji.
Akademia to bezpłatny cykl 10 interaktywnych spotkań w całej Polsce. Wykłady połączone są z analizą przypadków i dyskusją. Uczestnicy zyskują praktyczną wiedzę z zakresu m.in. prawa i podatków i efektywności kosztowej. Spotkania są ponadto okazją do nawiązywania kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Partnerem merytorycznym Akademii w 2016 roku była firma Ernst&Young.
Innowacyjność ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju polskiej gospodarki. Dlatego wspieramy naszych klientów planujących nowoczesne inwestycje technologiczne.
Wsparcie realizowane przy wsparciu funduszy unijnych i BGK może przybrać postać:
Maciej Majewski, dyrektor Departamentu Projektów Innowacyjnych MSP i Agro, BGŻ BNP Paribas
Już po raz trzeci przyznaliśmy nagrody w konkursie „Innowacyjny Klient”. Wyróżnienia trafiają rokrocznie do firm, w dwóch kategoriach związanych z innowacyjnością: biznesową i społeczną. Premiujemy inwestycje w nowoczesne technologie produkcji, laboratoria kontroli jakości czy wzrost higieny pracy. Innowatorów społecznych doceniamy za ich skuteczne zaangażowanie na rzecz lokalnych społeczności.
Innowacyjność biznesowa
Innowacyjność społeczna
Poprzez konkurs Polska Firma Przyszłości chcemy zachęcać i wspierać w rozwoju, promując najciekawsze, efektywne, modelowo zarządzane mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wspólnie z partnerami – Bisnode i BIG Info Monitor – opracowaliśmy ranking na podstawie analizy danych finansowych polskich firm.
Na uroczystej gali w czerwcu 2016 roku wręczyliśmy wyróżnienia w czterech kategoriach (lider produkcji mikro/MSP oraz lider usług mikro/MSP) oraz nagrody specjalne – Osobowości Biznesu (dla twórcy aplikacji iTaxi) oraz firmy odpowiedzialnej społecznie (Hydroergia).
Agnieszka Jackiewicz-Zatyka, szefowa Pionu Zarządzania Siecią Sprzedaży w Banku BGŻ BNP Paribas, przewodnicząca kapituły konkursu Polska Firma Przyszłości
Jako bank zmieniającego się świata wiemy, że najciekawsze, przełomowe technologie – także te z zakresu bankowości – rodzą się w gronie start-upów. Chcemy więc być blisko młodych, kreatywnych ludzi i wspierać ich naszym bankowym doświadczeniem w zakresie m.in. finansowania rozwoju czy budowy rozpoznawalności.
Dlatego organizujemy Hackathon. To inicjatywa Grupy BNP Paribas realizowana w 10 miastach świata. Zapraszamy do niej start-upy (fintechy), które pracują nad prototypowymi rozwiązaniami dla sektora finansowego.
Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas
polskich właścicieli biogazowni
korzysta z naszych usług
Zachęcamy naszych klientów do „zielonych” inwestycji, które łączą biznesowe i środowiskowe aspekty. Już od blisko 10 lat specjalizujemy się w finansowaniu małych i średnich projektów OZE: elektrownie wiatrowe, biogazownie rolnicze, małe elektrownie wodne i instalacje fotowoltaiczne. Nasi klienci planujący innowacyjne przedsięwzięcia proekologiczne mogą liczyć na zespół ekspertów ds. OZE i AGRO.
Angażujemy się w konsultacje i działania służące podnoszeniu efektywności energetycznej oraz zwiększaniu udziału OZE w bilansie energetycznym Polski.
W 2016 roku braliśmy udział w pracach m.in. Rady OZE przy Konfederacji Lewiatan, opiniującej regulacje prawne dotyczące OZE, dokumenty strategiczne dotyczące polityki energetycznej i klimatycznej Polski i UE oraz zasady pomocy publicznej dla producentów urządzeń OZE oraz energii z OZE. Uczestniczyliśmy także w spotkaniach przy Związku Banków Polskich poświęconych roli banków w finansowaniu OZE w kontekście Ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Naszą działalność i codzienne decyzje biznesowe normują obowiązkowe dla wszystkich pracowników globalne zasady i wartości, zawarte w Kodeksie postępowania Grupy BNP Paribas oraz obowiązujące w banku polityki.
Włączamy się w inicjatywy, które w realny sposób wzmacniają etyczne fundamenty polskiej gospodarki. Działamy na rzecz wypracowania najlepszych praktyk i narzędzi odpowiedzialnego działania.
Za zgodność naszej działalności z ogólnymi przepisami, regulacjami wewnętrznymi oraz przyjętymi zasadami i wartościami odpowiada Departament Monitorowania Zgodności. Zespół ten zajmuje się przede wszystkim opiniowaniem regulacji oraz materiałów marketingowych. Nadzoruje ponadto zgodność produktów i usług oraz kwestie związane z ochroną danych osobowych, tajemnicą bankową, tajemnicą zawodową czy informacjami poufnymi.
Dokładamy najwyższych starań, by komunikacja kierowana do klientów była wyczerpująca, czytelna i zgodna z obowiązującymi regulacjami. Jesteśmy szczególnie wrażliwi na uchybienia w tej kwestii i wszelkie niezgodności traktujemy jako ważny impuls do zmian wewnętrznych. Tak też było w przypadku kary związanej z toczącym się w 2012 roku postępowaniem wyjaśniającym UOKiK odnośnie do umów o prowadzenie IKE. Kara (686 985 zł) została zapłacona w lutym 2016 roku.
System przeciwdziałania korupcji w Banku opiera się na procedurach i regulacjach wewnętrznych. Kontrola dotycząca przeciwdziałaniu korupcji jest procesem stałym, który obejmuje szeroki zakres operacji, w tym nowe relacje, transakcje i współpracę z kontrahentami.
Ocenie pod kątem ryzyka korupcji podlegają wszystkie jednostki naszego Banku, w szczególności te jednostki, które mają kontakt z klientami lub kontrahentami i są zaangażowane w procesy zakupowe.
W roku 2016 nie zidentyfikowaliśmy incydentów w zakresie naruszenia zasad antykorupcyjnych.
Dbamy o to, by komunikować się z klientami w sposób odpowiedzialny, przejrzysty i wiarygodny, zgodny z obowiązującymi regulacjami.
Dodatkowo ustanowiliśmy własne, wewnętrzne zasady komunikacji marketingowej. Pozytywnej opinii prawnej oraz Departamentu Monitorowania Zgodności wymagają wszystkie nasze produkty i usługi, ich oznakowanie, a także procesy i regulacje wewnętrzne oraz materiały marketingowe.
W 2016 roku nie odnotowaliśmy nieprawidłowości w zakresie niezgodności informacji o produktach i usługach z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami. W zakresie komunikacji marketingowej regulator (UOKiK) za niewłaściwą uznał jedną z naszych reklam telewizyjnych („orzech odsetkowy”), ale odstąpił od nałożenia kary finansowej.
Cyfrowy świat to ogromne możliwości, ale i zagrożenia. Na bankach jako instytucjach zaufania społecznego spoczywa odpowiedzialność za cyfrowe bezpieczeństwo. W naszym Banku dbamy o ciągły rozwój technologii gwarantujących bezpieczeństwo operacji i transakcji. Jednocześnie wzmacniamy świadomość pracowników odnośnie do właściwych cyfrowych zachowań tak w pracy, jak i życiu prywatnym.
Przedsiębiorcom korzystającym z bankowości internetowej udostępniliśmy bezpłatnie zaawansowane narzędzie IBM Trusteer Rapport. Rozwiązanie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem i poprawiło bezpieczeństwo korzystania z bankowości elektronicznej wśród klientów.
Nasze podejście do tego obszaru podlega ścisłym wewnętrznym regulacjom przy pełnej zgodności z obowiązującym prawodawstwem ( m.in. ustawą o ochronie danych osobowych, prawem bankowym, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy ustawą prawo telekomunikacyjne). Szczególną wagę przykładamy do bezpiecznych systemów oraz bezpiecznego niszczenia dokumentów.
Zależy nam, aby być blisko naszych klientów i bezpośrednio od nich dowiadywać się, jak ulepszać nasze produkty i usługi, by jeszcze lepiej spełniały ich oczekiwania. Dlatego wszelkie uwagi i opinie klientów są dla nas bardzo cenne. Raporty reklamacyjne analizujemy pod kątem zasadności roszczeń, ale też w kontekście ewentualnych niezrozumiałych zapisów, które mogą budzić wątpliwości klientów. Analiza zgłaszanych przypadków pozwala nam tworzyć zalecenia, dzięki którym możemy sprawnie eliminować przyczyny reklamacji.
W 2016 roku otrzymaliśmy 52 999 reklamacji. Połowa reklamacji rozpatrzona do 8 dni roboczych.
Sukces na konkurencyjnym rynku wymaga ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy i nowych kompetencji. Wspieramy na tej drodze ciągłego uczenia się naszych klientów i przedstawicieli ważnych dla nas sektorów gospodarki.
Dzielimy się wiedzą podczas codziennych kontaktów z klientami, jak i ważnych wydarzeń branżowych. Wśród nich są nasze autorskie inicjatywy, jak np. organizowany od 10 lat cykl Agrokonferencja. Do dyspozycji naszych klientów i partnerów są nasi eksperci, w tym Specjalny Zespół Ekspertów Agro.
Zmieniające się trendy, nowe szanse rynkowe, perspektywy rynku rolnego, optymalne scenariusze rozwoju, nowe narzędzia finansowania rozwoju – to tylko niektóre z tematów poruszanych rokrocznie (od 2006 roku) podczas spotkań z cyklu Agrokonferencja. Wydarzenie cieszy się bardzo dużym uznaniem wśród przedstawicieli sektora Agro.
Wiodącym tematem Agrokonferencji w 2016 roku była promocja żywności. Przygotowany na tę konferencję raport tematyczny jest dostępny tu.
W 2016 roku rozwijaliśmy zainicjowany rok wcześniej projekt, który spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem przez klientów.
W ramach cyklu nasi analitycy rynków rolnych i współpracujący z Bankiem eksperci z różnych dziedzin dzielą się z przedsiębiorcami sektora Agro obiektywną wiedzą na aktualne tematy dotyczące polskiego rolnictwa. II edycję AGRO AKADEMII (styczeń 2017) poświęciliśmy szeroko rozumianemu bezpieczeństwu finansowania.
Kondycja i perspektywy sektora rolno-spożywczego zawsze miały dla nas szczególne znaczenie. Dlatego angażujemy się w inicjatywy, które służą rozwojowi branży, podnoszeniu poziomu edukacji rolniczej oraz tworzeniu młodym rolnikom szans zawodowych.
Angażujemy się także w inne, ważne dla branży rolno-spożywczej wydarzenia. Nasi eksperci często uczestniczą w roli prelegentów podczas konferencji i warsztatów; pojawiają się także jako komentatorzy w mediach.
Uczciwa oferta, dopasowana do indywidualnych potrzeb klienta, oferowana przez znającego specyfikę branży doradcę – to ideał, do którego dążymy. W tej drodze pomaga nam aktywny dialog z klientami.
Jesteśmy otwarci na dialog, by jak najlepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów. Rady Klientów to bardzo dla nas ważne forum wymiany opinii na temat rozwoju produktów i obsługi.
Zaproszenie do Rad Klientów przyjęli aktywni w lokalnych społecznościach przedsiębiorcy. Cykliczne, organizowane dwa razy w roku spotkania pomagają nam wspólnie wypracować unikalne rozwiązania – oczekiwane przez klientów i mogące stanowić przewagę konkurencyjną naszego Banku.
Stawiamy na długofalowe, partnerskie i lojalne relacje z klientami. Dbamy więc o to, by – w oparciu o głosy i opinie klientów – stale doskonalić produkty i podnosić jakość obsługi. Cennych wniosków i inspiracji dostarczyło nam przeprowadzone w 2016 roku kompleksowe badanie satysfakcji klientów indywidualnych i firmowych. Monitorowaliśmy także satysfakcję z jakości obsługi w oddziałach.
Badania wykazały, że nasi klienci – na tle rynku – są ponadprzeciętnie zadowoleni z naszych usług Banku i chętniej polecają go innym. Badani klienci zwracali uwagę na to, że naszym wyróżnikiem są pracownicy, ich zaangażowanie i wiedza.
Jako odpowiedzialna firma wymagamy przede wszystkim od siebie. Dążymy przy tym, by dobierać do współpracy w ramach łańcuchu dostaw partnerów, którzy podzielają nasze wartości i standardy CSR oraz uwzględniają w swojej działalności aspekty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. To podejście już od wielu lat wyróżnia Grupę BNP Paribas, która – jako członek (od 2003 roku) programu Global Compact Narodów Zjednoczonych – stosuje i promuje całościowe spojrzenie na kwestie CSR.
90% zakupów dokonywanych jest na polskim rynku
Łańcuch dostaw naszego Banku tworzą głównie firmy zajmujące się dostarczaniem usług związanych z obsługą oddziałów i powierzchni biurowych, usług i zakupu sprzętu IT, usług ochrony i marketingu. Zasady zakupów są regulowane przez wewnętrzne polityki, a proces wyboru dostawcy odbywa się w ramach przetargów.
Zachęcamy naszych kontrahentów do podpisania Deklaracji CSR. Deklaracja zobowiązuje dostawcę do przestrzegania naszych zasad etycznych, warunków pracy i bezpieczeństwa, braku dyskryminacji oraz poszanowania środowiska i walki z zanieczyszczeniem, a Bank do odpowiedzialnego procesu wyboru dostawców oraz równego traktowania dostawców w kwestiach finansowych.
Ryzyka CSR są przedmiotem półrocznych ocen dostawców. W 2016 roku nie stwierdziliśmy naruszeń w tym obszarze.