Strategia banku
Strategia BNP Paribas Bank Polska S.A. na lata 2022-2025
Głównym celem nowej strategii GObeyond na lata 2022-25, przyjętej 21 marca 2022 r. przez Radę Nadzorczą, jest dalszy dynamiczny rozwój Banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi Klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju. Strategia GObeyond, po wieloetapowym budowaniu skali poprzez akwizycje w poprzednich latach, skupia się na rozwoju organicznym, przy zachowaniu odpowiedzialnego podejścia do zarządzania ryzykiem.
Główne założenia strategii
Kierunki strategiczne zawarte w nowej strategii GObeyond bazują na solidnych fundamentach oraz zrównoważonym i zdywersyfikowanym modelu biznesowym Banku. Wyznaczone kierunki rozwoju są aktualne pomimo niestabilności otoczenia z jakim obecnie mamy do czynienia. Nowa strategia została opracowana wewnętrznie, przez szeroką grupę pracowników Banku, reprezentujących wszystkie kluczowe obszary, oraz przez przedstawicieli spółek zależnych.
Strategia GObeyond jest oparta na 4 filarach:
|
Kluczowe cele finansowe 2025
Jednocześnie należy podkreślić, że próby trafnego prognozowania założeń ekonomicznych, które stanowią podstawę celów finansowych, są znacznie utrudnione z powodu bezprecedensowej niepewności polityczno-gospodarczej. Prognozy odzwierciedlają czynniki oddziałujące na rynek według stanu przed wybuchem wojny w Ukrainie.
Nazwę GObeyond rozumiemy dwojako
W filarach up i positive: będziemy dostarczać wygodne i odpowiadające potrzebom Klientów produkty i rozwiązania, które często będą przewyższać oczekiwania Klientów i wyznaczać nowe standardy na rynku. W szczególnym stopniu będzie to widoczne w odniesieniu do obszaru zrównoważonych finansów.
W filarach stronger i together: mając świadomość istnienia obszarów wymagających optymalizacji w efekcie przeprowadzonych kilku fuzji operacyjnych, naszym wyznacznikiem sukcesu będzie dynamiczne wprowadzanie zmian na skalę wykraczającą poza rozwój inkrementalny, tworząc solidne podstawy skutecznej i efektywnej działalności. Będziemy wychodzić poza utarte schematy, by osiągać więcej i dołączyć do grona najlepszych.
Szczegółowe informacje na temat założeń strategii:
Raport bieżący nr 8/2022 z 21 marca 2022 r.
Prezentacja „Strategia BNP Paribas Bank Polska S.A. na lata 2022-2025”
Relacja z konferencji prezentującej Strategię Banku Otwiera się w nowym oknie.
Informacje na temat postępów w realizacji strategii i używanych mierników finansowych i niefinansowych, a także szczegółowe informacje na temat zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania aspektami ESG – środowiskowymi, społecznymi i zarządczymi (Environmental, Social, Governance) w BNP Paribas Bank Polska można znaleźć na stronach:
- raportów okresowych - https://www.bnpparibas.pl/relacje-inwestorskie/raporty-gieldowe/raporty-okresowe/
- raportu online - https://raportroczny.bnpparibas.pl/
Strategia Banku na lata 2018-2021
Głównym założeniem strategii Fast Forward na lata 2018-2021, przyjętej przez Radę Nadzorczą Banku 16 maja 2018 r., jest koncentracja na kliencie oraz transformacja cyfrowa produktów, usług i procesów, mające na celu przyśpieszenie rozwoju i zwiększenie rentowności.
Jednocześnie strategia zakładała realizację wzrostu poprzez przejęcie Podstawowej Działalności Raiffeisen Banku Polska co zostało przeprowadzone w 2018 r. (fuzja prawna) i 2019 r. (fuzja operacyjna).
Cele strategiczne to osiągnięcie:
- tempa wzrostu wyniku z działalności bankowej szybszego niż rynek,
- ROE powyżej 10%,
- wskaźnika C/I na poziomie ok. 50%.
Rozwój działalności oparty jest na 5 kluczowych filarach:
- Wzrost - podstawowym motorem rozwoju jest bankowość detaliczna. W jej ramach, Bank przygotował nową ofertę dla klientów indywidualnych, wraz z jednoczesną modernizacją narzędzi cyfrowych (bankowość internetowa i mobilna). Wachlarz produktów i usług będzie stale dostosowywany tak, aby promować większe uproduktowienie klientów. Nowa akwizycja zostanie natomiast wsparta poprzez rozbudowę współpracy z klientami B2B. Ambicją Banku jest stanie się jednym z liderów bankowości korporacyjnej oraz MŚP, uzyskanie statusu banku pierwszego wyboru dla mikroprzedsiębiorstw oraz umocnienie pozycji wśród liderów bankowości prywatnej.
- Prostota - po stronie klienta, Bank będzie dążył do uproszczenia produktów i sposobów komunikacji wraz z poprawą procesów, szczególnie tych powiązanych z tzw. ścieżką klienta (customer journey). Od strony organizacji biznesu, Bank dokona przeglądu struktur wewnętrznych oraz przeprowadzi optymalizację sieci sprzedaży.
- Jakość - osiągnięcie wysokiego poziomu satysfakcji, a tym samym lojalności klientów będzie priorytetem. Na poziomie syntetycznym, Bank stawia sobie za cel podwojenie wskaźnika NPS w horyzoncie obecnej strategii. Poziom satysfakcji jest stale monitorowany na różnych poziomach, umożliwiając poprawę procesów wewnętrznych. Dodatkowym wsparciem będzie systemowe promowanie parametrów jakościowych w obszarach związanych z obsługą klienta.
- Entuzjazm - aby zrealizować strategiczne cele, Bank będzie dbał o wysoką retencję najlepszych pracowników oraz wspierał współpracę i wymianę informacji między jednostkami biznesowymi. Priorytetem pozostanie również prowadzenie biznesu w sposób społecznie odpowiedzialny, co jest jednocześnie elementem tożsamości marki.
- Digitalizacja - w ramach wzmacniania efektywności kosztowej, Bank wprowadza automatyzację procesów z użyciem sztucznej inteligencji. Duży wysiłek kładziony jest na cyberbezpieczeństwo oraz modernizację architektury informatycznej. Klienci odczują lepiej zintegrowane kanały sprzedaży i serwisu, a także będą otrzymywali bardziej trafne propozycje produktów i usług.
W ostatnich latach Bank zbudował znaczącą pozycję na rynku, wciąż jednak ma potencjał do rozwoju w głównych obszarach działalności. Przejęcie podstawowej działalności Raiffeisen Bank Polska pozwoliło na wzmocnienie obecności Banku w dużych miastach oraz rozwój bazy klientów zamożnych, a także osiągnięcie pozycji jednego z liderów w segmencie Private Banking. W obszarze MSP, przejmowana działalność z silną siecią dystrybucji, innowacyjną platformą produktową oraz nowoczesnym centrum obsługi klientów, zapewniła wejście do czołówki znaczących graczy w szybko rozwijającym się i wysoko rentownym segmencie. Jednocześnie przejęcie wzmocniło pozycję Banku wśród największych banków w Polsce.
Strategia CSR i Zrównoważonego Rozwoju
Integralną częścią wszystkich filarów obecnie obowiązującej strategii biznesowej jest Strategia CSR i Zrównoważonego Rozwoju, która składa się z 12 zobowiązań w ramach czterech filarów odpowiedzialności: gospodarczej, w miejscu pracy, społecznej i wobec środowiskowa naturalnego wynikających z Polityki CSR - Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
W ramach filaru odpowiedzialność gospodarcza przyjęto m.in. zobowiązanie do monitoringu i zarządzania ryzykami ESG, w tym ryzykiem środowiskowym/klimatycznym. W filarze pracowniczym, Bank przyjął zobowiązania do promowania różnorodności i zapewnienia przyjaznego miejsca pracy, odpowiedzialnego zarządzania zatrudnieniem oraz wspierania rozwoju pracowników. Nasza odpowiedzialność społeczna to przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, poszanowanie praw człowieka, zwiększanie dostępności produktów i usług dla wszystkich Klientów oraz działania filantropijne na rzecz sztuki, solidarności i środowiska naturalnego. Czwarty filar strategii - odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego definiuje zobowiązania banku do wsparcia Klientów w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną, szanującą środowisko naturalne, ograniczenia negatywnego wpływu naszej działalności operacyjnej na środowisko naturalne oraz zwiększania świadomości i dzielenia się dobrymi praktykami na rzecz środowiska naturalnego.
W 2020 r. powołano nową funkcję w organizacji – Chief Sustainability Officera, którego rolą jest zarządzanie i koordynowanie działań organizacji w zakresie ESG, zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania zmianom klimatu. Chief Sustainability Officer raportuje bezpośrednio do Prezesa Zarządu, który nadzoruje realizację strategicznego uwzględnienia aspektów ESG w działaniach organizacji. Powołano także Sustainability Council (Rada ds. Zrównoważonego Rozwoju), która odpowiada za to, aby cele strategiczne związane ze zrównoważonym rozwojem były rozumiane i współdzielone we wszystkich obszarach działalności Banku oraz wśród Klientów, również dzięki rozwojowi produktów i usług bankowych.
W odniesieniu do ryzyka zmian klimatu, w ramach przeglądu procesu identyfikacji ryzyk, ryzyko ESG zostało ocenione jako istotne dla Banku i zostało wprowadzone do Strategii zarządzania ryzykiem. W kolejnym kroku, w celu ograniczenia i kontroli ryzyka, Bank opracował zasady pomiaru ryzyka ESG w procesie wyznaczania kapitału wewnętrznego Banku (ICAAP). Plan kapitałowy BNP Paribas Bank Polska S.A. na lata 2021-2023 uzupełniony został o limity na pokrycie ryzyka ESG wyznaczone w oparciu o dokonany pomiar ryzyka. Bank wprowadził także limity związane z ryzykiem ESG w apetycie na ryzyko.
Na podstawie Wytycznych EBA/GL/2020/06 dotyczących udzielania i monitorowania kredytów, od 30 czerwca 2021 roku ocena ryzyka ESG została uwzględniona w procesie oceny ryzyka kredytowego dla klientów korporacyjnych oraz MŚP - kredytobiorcy są oceniani pod kątem czynników ESG, w tym kwestii klimatycznych. Od 1 września 2021 roku ocena ryzyka ESG zostanie uwzględniona także dla klientów Micro.
Szczegółowe informacje na temat założeń strategii:
Prezentacja „Strategia na lata 2018-2021”
Dodatkowe informacje na temat postępów w realizacji strategii i używanych mierników finansowych i niefinansowych można znaleźć w raportach okresowych Banku i Grupy Kapitałowej: https://www.bnpparibas.pl/relacje-inwestorskie/raporty-gieldowe/raporty-okresowe
Raporty za 2021 rok:
Szczegółowe informacje na temat społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i zrównoważonego rozwoju oraz strategii i zarządzania aspektami ESG – środowiskowymi, społecznymi i zarządczymi (Environmental, Social, Governance) w BNP Paribas Bank Polska można znaleźć na stronach:
https://www.bnpparibas.pl/csr/raporty-csr
https://www.bnpparibas.pl/csr/strategia-csr