Najczęściej poszukiwane

Bank zmieniającego się świata
 

Wsparcie dla Klientów Segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) oraz Klientów Korporacyjnych, których dotknęły skutki powodzi we wrześniu 2024 roku

11/10/2024

BNP Paribas Bank Polska S.A. udziela wsparcia Klientom MŚP oraz Korporacyjnym1 (w tym Klientom prowadzącym działalność rolniczą lub agroturystyczną), którzy zostali dotknięci skutkami powodzi we wrześniu 2024 roku. Zasady tego wsparcia zostały przewidziane w moratorium pozaustawowym sektora bankowego dla powodzian (dalej: „Moratorium”). Klienci, którzy prowadzą działalność na terenach objętych stanem klęski żywiołowej2, po złożeniu w banku odpowiedniego wniosku, otrzymają pomoc na zasadach wskazanych w Moratorium. Informacje o Moratorium dostępne są na podanej poniżej stronie internetowej Związku Banków Polskich:

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Komunikat-ws-moratorium-pozaustawowego-w-zwiazku-z-powodzia

 

Na czym polega wsparcie

  • Dla produktów kredytowych nieodnawialnych: odroczenie spłat rat kapitałowych lub rat kapitałowo-odsetkowych zgodnie z wnioskiem Klienta, na wskazany przez niego okres, maksymalnie na 3 miesiące (w uproszczonym trybie w przypadku Klientów prowadzących działalność rolniczą lub agroturystyczną).
  • Dla produktów kredytowych odnawialnych: uproszczony tryb odnowienia finansowania, które nie spełnia standardowych warunków odnowienia do 31 grudnia 2024 r., w uzgodnieniu z Klientem na okres do 3 miesięcy, z możliwością dodatkowego zabezpieczenia umowy, w tym o narzędzia pomocowe oferowane w ramach dedykowanych ustaw na okres trwania narzędzia pomocowego3.

Uproszczony tryb rozpatrywania wniosku oznacza odformalizowany i przyspieszony sposób rozpatrywania wniosków Klienta (bez badania zdolności kredytowej na dzień złożenia wniosku przez Klienta).

Odroczenie spłaty kredytu w ramach działań pomocowych  będzie skutkowało zmianą harmonogramu spłaty kredytu. W przypadku odroczenia rat kapitałowo-odsetkowych bank nalicza odsetki za okres odroczenia w wysokości przewidzianej w umowie kredytowej.

Działania pomocowe udzielane są do 31 grudnia 2024 r. Działania pomocowe nie dotyczą umów kredytu zawartych po 16 września 2024 roku.

Moratorium odnosi się również do produktów leasingowych i przewiduje odroczenie lub obniżenie spłaty raty leasingowej (części kapitałowej) na uzgodniony okres, wynoszący maksymalnie 3 miesiące. 

Natomiast w przypadku produktu faktoringowego Moratorium przewiduje odroczenie spłaty należnej od Klienta na uzgodniony okres, który maksymalnie może wynosić 3 miesiące.

 

Jak złożyć wniosek w banku

Dla produktów kredytowych, uproszczony wniosek o wsparcie w związku z powodzią mogą Państwo otrzymać od swojego doradcy bankowego.

Wniosek obejmuje m.in.:

1) oświadczenie Klienta o poniesieniu szkody majątkowej lub utracie głównego źródło dochodu w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw we wrześniu 2024 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz

2) oświadczenie Klienta, że miejsce prowadzenia działalności gospodarczej/ rolniczej/ agroturystycznej jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej2.

Wniosek powinien być podpisany zgodnie z reprezentacją i dostarczony w formie elektronicznej lub fizycznej.

Rozpatrzenie wniosku jest bezpłatne.

 

Ważne!

Uzgodnione działania pomocowe są przewidziane dla tych Klientów MŚP i Korporacyjnych, w przypadku których:

  • opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek nie przekracza 30 dni na 31 sierpnia 2024 r. lub na dzień złożenia wniosku,
  • Klient miał zgodnie z oceną banku zdolność kredytową na koniec 2023 r. (nie dotyczy to podmiotów prowadzących działalność rolniczą lub agroturystyczną),
  • sytuacja Klienta przejściowo pogorszyła się w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. (nie dotyczy podmiotów prowadzących działalność rolniczą lub agroturystyczną),
  • na dzień złożenia wniosku wobec Klienta: nie zgłoszono wniosku o postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne oraz nie otwarto likwidacji przedsiębiorstwa oraz nie toczy się postępowania egzekucyjne (nie dotyczy podmiotów prowadzących działalność rolniczą lub agroturystyczną).

 

Kontakt w przypadku pytań

  • produkty kredytowe odnawialne i nieodnawialne  – Państwa doradca bankowy
  • produkty leasingowe – Państwa specjalista leasingowy lub pod nr telefonu 22 829 97 67
  • produkty faktoringowe – Państwa specjalista faktoringowy lub pod nr telefonu 22 548 99 56

 


 

1 Dotyczy Klientów MSP i Korporacyjnych, którzy co najmniej w jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro. Ograniczenie to nie dotyczy podmiotów prowadzących działalność rolniczą lub agroturystyczną.

2 Dotyczy terenów objętych stanem klęski żywiołowej określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego (Dz. U. poz. 1365 z późn. zm.) lub w aktach prawnych zmieniających lub zastępujących to rozporządzenie.

3 Narzędzia pomocowe oferowane w ramach dedykowanych ustaw – to gwarancje oferowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a także przez inne podmioty pod warunkiem, że: gwarancja taka stanowi uznaną ochronę kredytową zgodnie z art. 213-215 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady  (UE)  nr575/2013  z dnia 26 czerwca  2013 r.  w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych(„CRR”).