,
 

Bank zmieniającego się świata
 
 
dla Mikro, Małych i Średnich Firm

Program Tarcza Finansowa PFR 1.0

finansowany i realizowany przez
Polski Fundusz Rozwoju SA

 

Uwaga! Trwa proces umarzania subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0

 

 webinarium - zapis nagrania

 

Tarcza Finansowa PFR 1.0 - rozliczanie i umarzanie subwencji dla dla Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw

 

Podczas spotkania poruszone zostały następujące zagadnienia:

  1. Etapy i terminy rozliczania subwencji: udostępnienie propozycji rozliczenia • złożenia oświadczenia o rozliczeniu (za pośrednictwem bankowości elektronicznej) • wydanie decyzji • harmonogram spłat
  2. Zasady umorzenia subwencji:  ustalanie stanu zatrudnienia • utrzymanie działalności gospodarczej • przykładowe wyliczenie kwoty subwencji do zwrotu • zasady zwrotu subwencji • wcześniejsza spłata subwencji lub spłata po terminie
  3. Warunki umorzenia subwencji w 100%: kody PKD, które uprawniają do skorzystania z całkowitego umorzenia subwencji • wymagany spadek przychodów
  4. Sytuacje, w których subwencja podlega zwrotowi w całości.
  5. Postępowanie wyjaśniające.
  6. Sesja pytań i odpowiedzi – zadaj pytanie ekspertowi i uzyskaj odpowiedź.

Zapis webinarium dla Mikrofirm

 z 20 kwietnia 2021

Zapis webinarium dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw 

z 20 kwietnia 2021

Program Tarcza Finansowa PFR

Polski Fundusz Rozwoju uruchomił Tarczę Finansową PFR dla Firm, czyli program pomocowy w ramach Tarczy Antykryzysowej 2.0. Wsparcie polega na przekazaniu przedsiębiorcom subwencji bezzwrotnych do 75%.

     Kto może skorzystać z tarczy?

Przedsiębiorca, który spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • zatrudnia co najmniej 1 pracownika z wyłączeniem właściciela oraz nie więcej niż 9 pracowników
  • jego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro
  • z powodu COVID-19 odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020  r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku
  • wobec jego firmy nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe, likwidacyjne ani restrukturyzacyjne
  • jest polskim rezydentem podatkowym i rozliczał w Polsce podatki
  • 31 grudnia 2019 r. prowadził już działalność
  • nie zalega z płatnościami podatków ani składek na ubezpieczenie społeczne

     Co zyskujesz?

Mikrofirma


Środki bezzwrotne do 75% subwencji po 12 miesiącach

Pod warunkiem prowadzenia działalności i utrzymania poziomu zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy.

Mała i Średnia Firma


Środki bezzwrotne do 75% subwencji po 12 miesiącach

Pod warunkiem prowadzenia działalności, utrzymania poziomu zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy oraz zanotowania straty na sprzedaży.

    Jakie są warunki finansowania?

Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne Polskiego Funduszu Rozwoju, przeznaczone na:

  • pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji)
  • dopuszczalna spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki
  • rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa
  • zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji

 

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych (np. banków) z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

     Jaka jest wysokość wsparcia finansowego?

Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza Finansowa PFR dla Mikrofirm obliczana jest jako iloczyn liczby zatrudnionych oraz kwoty bazowej subwencji.
Bazowa kwota subwencji zwrotnej w przeliczeniu na zatrudnionego uzależniona jest od wielkości spadku przychodów mikroprzedsiębiorcy. Takie rozwiązanie ma na celu dopasowanie wielkości wsparcia finansowego do skali potencjalnej utraty dochodu w związku ze spadkiem przychodów na skutek COVID-19.

Wsparcie finansowe w złotych

Kwota subwencji finansowej w zależności od liczby zatrudnionych (bez właściciela)

Skala spadku przychodów

Bazowa kwota subwencji na zatrudnionego

1

2

3

4

5

6

7

8

9

<25% -50%

12 000

12 000

24 000

36 000

48 000

60 000

72 000

84 000

96 000

108 000

<50% - 75%

24 000

24 000

48 000

72 000

96 000

120 000

144 000

168 000

192 000

216 000

<75%-100%

36 000

36 000

72 000

108 000

144 000

180 000

216 000

252 000

288 000

324 000

 

ROZLICZENIA  I  UMORZENIA  SUBWENCJI

 

Jak rozliczyć subwencję finansową otrzymaną z Tarczy Finansowej PFR dla Małych i Średnich Firm (Tarcza Finansowa PFR 1.0)?

 

Jeśli w zeszłym roku otrzymałeś subwencję finansową z Tarczy Finansowej PFR 1.0, to już niedługo będziesz zobowiązany do jej rozliczenia. Kiedy dokładnie - zależy od miesiąca, w którym otrzymałeś pomoc finansową z PFR.

Pamiętaj: Co do zasady cały proces rozliczenia subwencji będzie odbywać się w bankowości elektronicznej banku. Przeprowadzić go będzie mogła - jednoosobowo - osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej w naszym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu. 

 

W przypadku, gdy osoba działająca w imieniu beneficjenta będzie reprezentować go na podstawie pełnomocnictwa, pełnomocnictwo to nie będzie przekazywane wraz z oświadczeniem o rozliczeniu, ale jego przedłożenie może być wymagane w przypadku kontroli ze strony PFR.

 

Zapoznaj się z kolejnymi krokami

Opisana powyżej procedura rozliczenia subwencji nie będzie Cię dotyczyła tylko, jeśli:

  • dokonałeś spłaty subwencji finansowej w całości,
  • PFR wystosował w stosunku do Ciebie wezwanie do zwrotu subwencji finansowej, lub
  • nie posiadasz aktywnej relacji z bankiem, za pośrednictwem którego zawarłeś umowę subwencji finansowej (nie posiadasz zawartej umowy o prowadzenie rachunku bankowego oraz umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej) oraz nie odnowiłeś tej relacji oraz nie odnowiłeś tej relacji przed rozpoczęciem biegu terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu, chyba że bank, za pośrednictwem którego otrzymałeś subwencję finansową,  umożliwia odnowienie relacji w innym terminie jednakże nie późniejszym niż ostatni dzień terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu.

 

Zapoznaj się Instrukcją składania wniosku o umorzenie subwencji w systemie GOonline Biznes. Więcej szczegółów. 

Dowiedz się więcej

 Regulamin ubiegania się o udział w Programie Rządowym " Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm"Pobierz Otwiera się w nowym oknie.

 Odpowiedzi na pytania, które mogą pojawiać się w odniesieniu do Programu rządowego dotyczącego wsparcia finansowego Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w ramach Tarczy Antykryzysowej.Pobierz Otwiera się w nowym oknie.

kontakt

Telefon

Mikrofirmy

+48 500 970 345

Infolinia czynna w dni robocze
w godzinach 08:00-20:00
(Koszt połączenia wg stawki operatora)

Telefon

Małe i Średnie Firmy

22 548 29 26

Infolinia czynna w dni robocze
w godzinach 08:00-17:00
(Koszt połączenia wg stawki operatora)

Telefon

Korporacje

22 548 29 30

Infolinia czynna w dni robocze
w godzinach 08:00-17:00
(Koszt połączenia wg stawki operatora)

Dowiedz się więcej o systemach bankowości internetowej