Komunikaty
Komunikaty systemowe
Komunikat dla Klientów w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z UE
Z dniem 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej („Wielka Brytania”) opuściło Unię Europejską oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej w oparciu o Umowę o wystąpieniu z Unii Europejskiej („Brexit”).
Chociaż od 1 lutego 2020 r. Wielka Brytania przestała być częścią Unii Europejskiej, do 31 grudnia 2020 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym Wielka Brytania stosuje, co do zasady, normy prawa europejskiego. W okresie przejściowym Wielka Brytania traktowana jest również, co do zasady, tak jak państwo członkowskie Unii Europejskiej. Podkreślić należy, że według obecnego stanu wiedzy, okres przejściowy nie ulegnie wydłużeniu.
Okres przejściowy to także czas dla Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii na wynegocjowanie porozumienia dotyczącego wzajemnych relacji po 31 grudnia 2020 r. Brak zawarcia takiego porozumienia może spowodować powstanie podobnych skutków, które przewidywane były jako konsekwencja tzw. bezumownego Brexitu.
Nie można przy tym wykluczyć, że sam fakt wystąpienia państwa członkowskiego z Unii Europejskiej, może pociągnąć za sobą pewne zmiany ekonomiczne, w tym wzrost zmienności cen instrumentów finansowych, czy też zmiany kursów walutowych, co - biorąc pod uwagę relacje między Bankiem a jego Klientami może mieć wpływ na zobowiązania wynikające ze stosunków umownych.
Przelewy bankowe między Wielką Brytanią a państwami członkowskimi będą nadal możliwe w standardzie SEPA, który jest schematem płatniczym dostępnym obecnie w 36 państwach, a zatem również w innych państwach niż państwa członkowskie Unii Europejskiej. Oznacza to, że niezależnie od Brexitu, możliwe będzie dalsze realizowanie przelewów pomiędzy Polską a Wielką Brytanią z wykorzystaniem systemu SEPA.
Środki deponentów, obywateli Wielkiej Brytanii, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, jeśli znajdują się w polskich bankach, są objęte gwarancją depozytów do kwoty 100.000 EUR przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Bank na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji związanej z Brexitem i jego potencjalnymi skutkami. Bank będzie odrębnie informował, jeśli wystąpią w procesie Brexitu zdarzenia, które będą ewentualnie wymagały podjęcia stosownych działań przez klientów.