Jak zadbać o bezpieczną bankowość internetową?
Nie korzystaj z:
- linków w e-mailach lub SMS-ach niewiadomego pochodzenia oraz linków podanych na niezweryfikowanych stronach www
- funkcji w przeglądarce takich jak: autouzupełnianie formularzy, zapamiętywanie haseł, zapamiętywanie sesji
Weryfikuj:
- certyfikat przed każdą próbą logowania do systemu - pozwoli to sprawdzić autentyczność serwera
- Uważnie czytaj komunikaty dotyczące bezpieczeństwa umieszczone na stronie do logowania, ekrany widoczne po zalogowaniu oraz wiadomości w poczcie wewnętrznej. Znajdziesz tam informacje o aktualnych zagrożeniach czy możliwych próbach ataków socjotechnicznych.
- Podejrzane SMS-y zgłaszaj na ogólnokrajowy, całodobowy i bezpłatny numer CERT 8080 - pozwoli to dodać podejrzane numery do bazy blokowanych połączeń.
Pracownicy banku nigdy nie proszą o:
- Twój login lub hasło do bankowości,
- instalację dodatkowego oprogramowania,
- uzyskanie zdalnego dostępu do komputera/telefonu,
- pełen numer karty i kod CVV/CVC,
- podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu,
- wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku.
Zgłoś taki przypadek pod numerem telefonu czynnym 24/7:
+48 22 548 29 40 (koszt połączenia wg stawki operatora).
- Korzystaj z oprogramowania antywirusowego lub antyspyware.
- Pamiętaj o poprawkach i aktualizacjach zalecanych przez producentów oprogramowania, w tym systemu i oprogramowania zabezpieczającego Twój komputer.
- Instaluj legalne oprogramowanie ze sprawdzonych źródeł.
- Nie używaj publicznych, otwartych sieci WiFi. Unikaj logowania do systemów bankowości internetowej z publicznie dostępnych komputerów, np. na lotnisku czy w kawiarni.
- Zawsze sprawdzaj czy wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym zgadza się z wykonywaną przez Ciebie operacją (np. potwierdź z danymi z faktury -numer rachunku/kwotę operacji).
- W przypadku autoryzacji podpisem elektronicznym lub tokenem pamiętaj o weryfikacji szczegółów transakcji. Upewnij się, że są one zgodne z transakcją, którą realizujesz.
- Ustaw bezpieczne limity dziennych transakcji BLIK, kart płatniczych, wypłat gotówkowych, przelewów. Próby podejrzanych, dużych przelewów i wypłat nie zostaną wtedy zrealizowane.
- Silne hasło: zawiera przynajmniej 15 znaków, wielkie i małe litery, znaki specjalne (@#ś&!), cyfry (1, 3, 7, 0). To może być równoważnik zdania lub zdanie.
- Hasło powinno być znane tylko użytkownikowi oraz bezpiecznie przechowywane.
- Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu lub hasła.
- Jeżeli logujesz się za pomocą hasła maskowanego pamiętaj, że bank nie potrzebuje Twojego pełnego hasła, poza operacją zmiany hasła na nowe. Podawaj tylko wybrane znaki z hasła podczas logowania.
- Jeżeli logujesz się za pomocą podpisu elektronicznego, nie udostępniaj nikomu nośnika kryptograficznego USB ani karty kryptograficznej, na której przechowywane są Twoje klucze oraz kodu PIN do nich.
- Sprawdzaj daty ostatniego logowania, zarówno udanego jak i nieudanego. Jeśli daty te nie odpowiadają Twojej aktywności, powinno Cię to zaniepokoić. Może to oznaczać, że ktoś inny uzyskał dostęp do Twojego konta.
- Ustaw automatyczne powiadamianie e-mail lub SMS o każdym udanym lub nieudanym logowaniu, zablokowaniu dostępu do systemu i obciążeniu rachunku powyżej zadeklarowanej kwoty. Dzięki takim powiadomieniom będziesz mieć kontrolę nad aktywnością w ramach swojego rachunku bankowego.
Pamiętaj:
Zawsze wyloguj się z serwisu. W tym celu kliknij ikonę „Wyloguj” w prawym górnym rogu. Nie zamykaj okna przeglądarki bez wylogowania z serwisu bankowości elektronicznej.
DODATKOWE ZABEZPIECZENIE, CZYLI CO TO JEST IBM Trusteer Rapport
Trusteer Rapport to zaawansowane oprogramowanie zabezpieczające opracowane przez IBM z myślą o zapobieganiu kradzieży danych bankowych przekazywanych drogą elektroniczną. Polecamy to rozwiązanie bank jako dodatkowa i bezpłatna warstwa ochrony, w uzupełnieniu oprogramowania antywirusowego lub zabezpieczającego wykorzystywanego przez Państwa. Poprzez zabezpieczenie połączenia internetowego oraz utworzenie tunelu bezpiecznej komunikacji z serwisem WWW banku oprogramowanie Trusteer Rapport blokuje podejmowane przez szkodliwe oprogramowanie próby kradzieży m.in. tożsamości czy środków z Państwa rachunków.
BNP PARIBAS
jako jeden z dwóch banków w Polsce
udostępnia
IBM TRUSTEER RAPPORT
swoim klientom