Bank BNP Paribas dba o bezpieczeństwo kart płatniczych Klientów i realizowanych przez nich operacji. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które pozwolą Ci zminimalizować ryzyko nieuprawnionego użycia kart.
POZNAJ 10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z KART PŁATNICZYCH
1. ZAPAMIĘTAJ kod PIN - nigdzie go nie zapisuj i nikomu nie podawaj.
2. SPRAWDŹ, czy przesyłka z kartą dotarła do Ciebie w stanie nienaruszonym. Jeśli podejrzewasz, że korespondencja była otwierana, skontaktuj się z Centrum Telefonicznym pod numerem: 500 990 500 lub 22 134 00 00 (koszt połączenia wg taryfy operatora) – dla Twojego bezpieczeństwa wydamy Ci nową kartę.
3. KONTROLUJ poprawność obciążeń karty na comiesięcznych wyciągach lub w bankowości internetowej/mobilnej. W przypadku rozbieżności skontaktuj się z Centrum Telefonicznym pod numerem: 500 990 500 lub 22 134 00 00 (koszt połączenia wg taryfy operatora) – wyjaśnimy niezgodność i w razie potrzeby zastrzeżemy kartę.
4. PAMIĘTAJ o aktualizowaniu danych teleadresowych w bazie banku – to pozwoli nam w każdej chwili skontaktować się z Tobą w celu potwierdzenia transakcji wykonanej kartą.
5. CHROŃ numer karty i kod CVV2 lub CVC2 (trzy cyfry umieszczone na odwrocie karty), aby osoby postronne nie weszły w ich posiadanie.
6. PAMIĘTAJ, że bank nigdy nie dzwoni ani nie wysyła wiadomości SMS bądź e-mail z prośbą o podanie kodów PIN czy numerów kart płatniczych. Kiedy otrzymasz taką wiadomość, nie udzielaj odpowiedzi i niezwłocznie powiadom bank o incydencie.
7. UNIKAJ transakcji u nieznanych i niesprawdzonych sprzedawców internetowych. Zanim zapłacisz, zapoznaj się z regulaminem sklepu internetowego i sprawdź czy transmisja danych jest szyfrowana (ikona zamkniętej kłódki lub kluczyka w oknie przeglądarki i adres strony rozpoczynający się od https://, a nie http://).
8. NIGDY nie podawaj kodu PIN w transakcjach internetowych. Kod PIN jest niezbędny tylko przy fizycznych płatnościach kartą.
9. WYKONUJ transakcje internetowe z komputerów, do których masz wyłączny dostęp lub które wykorzystywane są przez niewielkie grono zaufanych osób.
10. PRZYSŁANIAJ ręką klawiaturę bankomatu lub terminala (czytnik danych) podczas wprowadzania kodu PIN, tak aby osoby postronne nie odczytały wpisywanych cyfr. Nie korzystaj z bankomatów, które wyglądają podejrzanie (ze zmienioną klawiaturą lub nakładką w miejscu szczeliny na kartę), a o nieprawidłowościach powiadom bank.
Uwaga phishing
Phishing - co to jest?
Jest to jeden z najczęstszych sposobów wyłudzenia danych osobowych, danych do logowania do bankowości internetowej, danych do aktywacji aplikacji mobilnej Banku oraz pełnych danych karty płatniczej. Najwięcej wyłudzeń phishingowych z użyciem kart dotyczy oszustw:
- „na kupującego” na popularnych serwisach sprzedażowych (np. OLX, Vinted);
- „na dopłatę do paczki lub do rachunku za prąd, gaz itp.”;
- „na wygaszenie subskrypcji” popularnych serwisów streamingowych (np. NETFLIX, HBO).
Zdobyte ww. metodami dane, pozwalają oszustom aktywować aplikację mobilną banku bądź podpiąć kartę do portfela (np. Apple Pay, Google Pay) i zrealizować transakcje z użyciem danych karty. Pamiętaj aby nigdy nie podawać danych karty oraz kodów autoryzacyjnych otrzymanych z banku SMS-em w powyższych sytuacjach!
Bezpieczeństwo kart płatniczych
- Prowadzimy 24-godzinny monitoring, dzięki temu wszystkie transakcje są pod nadzorem i możemy przeciwdziałać ewentualnym nadużyciom.
- Technologia EMV - chip na karcie – to wbudowany mikroprocesor, który przechowuje dane karty oraz spis usług z nią powiązanych.
- Posiadacze kart Banku BNP Paribas mogą przez cała dobę kontrolować status i operacje na rachunku swojej karty z dowolnego miejsca: przez telefon i Internet.
- Ponadto udostępniamy usługę 3D Secure - zaawansowane zabezpieczenie płatności kartami w Internecie. Polega na dodatkowej weryfikacji użytkownika karty poprzez podanie kodu z SMS-a lub potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku.
Bezpieczeństwo kart zbliżeniowych
Dzięki wbudowanemu mechanizmowi zabezpieczającemu, aktywacja karty jest możliwa jedynie na sygnał terminala. WAŻNE: Karta podczas jednej transakcji może zostać obciążona tylko jeden raz.
Transakcje powyżej 100 zł wykonane w terminalach w Polsce wymagają podania kodu PIN. Niektóre transakcje na niższe kwoty również mogą wymagać potwierdzenia kodem PIN ze względów bezpieczeństwa.
W niektórych krajach nie można wykonać zbliżeniowo płatności o dużej wartości. W niektórych terminalach mogą być wymagane podpisy (zdarza się to jednak bardzo rzadko).
Kartę, którą chcemy zapłacić należy wyjąć z portfela i samodzielnie zbliżyć do czytnika.
W trybie zbliżeniowym niemożliwe jest odczytanie/przechwycenie przez terminal informacji takich jak nazwisko użytkownika karty czy trzycyfrowy kod na jej odwrocie, które mogłyby być wykorzystane do nieuprawnionych transakcji internetowych.
Pamiętaj, że transakcje zrealizowane z użyciem kart płatniczych podlegają reklamacjom. Postępowanie reklamacyjne odbywa się przez Organizacje Płatnicze (VISA/Mastercard) tzw. chargeback – szczegóły znajdziesz tu: https://www.bnpparibas.pl/klienci-indywidualni/karty/chargeback