Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń mobilnych
Bankowość mobilna to jeden z elektronicznych kanałów dostępu do konta z wykorzystaniem, jak sama nazwa wskazuje, urządzeń mobilnych (telefony komórkowe/smartfony lub tablety). Dostęp możliwy jest przez sieci operatorów telefonii komórkowej lub sieci WiFi, po pobraniu aplikacji bankowej. Bankowość mobilna cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem Klientów otwartych na innowacje, ceniących swobodę zarządzania swoim kontem bankowym z każdego miejsca na świecie i o każdej porze.
Wraz z postępem technologicznym, telefon komórkowy upodobnił się funkcjonalnie do klasycznego komputera, a pod kątem wygody użytkowania nawet zyskał nad nim przewagę uniwersalnością zastosowania i tym, że jest zawsze pod ręką.
Jednym z krytycznych czynników decydujących o bezpieczeństwie korzystania z bankowości internetowej jest odpowiednie zabezpieczenie komputera użytkownika. Analogicznie, w bankowości mobilnej, równie ważne jest spełnienie wymagań bezpieczeństwa w zakresie zabezpieczenia urządzenia mobilnego oraz stosowania bezpiecznych praktyk podczas jego używania.
Podczas korzystania z urządzeń mobilnych pamiętaj:
- Twoje urządzenia mobilne po połączeniu z Internetem stają się takim samym, narażonym na ataki, elementem globalnej sieci, jak klasyczny komputer.
- Dbaj o poufność używanych haseł i nigdy nie loguj się do aplikacji, jeśli osoby postronne mogą zobaczyć dane wprowadzane na ekranie urządzenia.
- Stosuj dostępne zabezpieczenia: blokadę ekranu, kod PIN, odcisk palca, lub innymi metodami biometrycznymi.
- Pobieraj aplikacje tylko z autoryzowanych sklepów oraz zaufanych stron internetowych. Nigdy nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli ktoś Cię o to prosi, może to być próba zainstalowania szkodliwego oprogramowania na Twoim telefonie.
- Zadbaj o to, aby Twoje urządzenia mobilne miały ochronę antywirusową, legalne oprogramowanie i na bieżąco wykonywane aktualizacje.
- Pamiętaj, że korzystanie z publicznych sieci bezprzewodowych naraża Cię na ujawnienie Twoich poufnych danych. Korzystaj z zaufanych sieci bezprzewodowych oraz z szyfrowanego dostępu do Internetu przez VPN.
- Nie pozwól osobom postronnym łączyć się z Twoim urządzeniem bez Twojej wiedzy - w tym celu włącz Bluetooth tylko wtedy, gdy potrzebujesz z niego skorzystać.
- Jeśli udostępniasz Internet ze swojego urządzenia, poprzedź możliwość połączenia wymogiem wprowadzenia hasła.
- Nie zapisuj żadnych haseł/kodów PIN w telefonie.
- Uważaj na wiadomości SMS/MMS/e-mail od nieznanych nadawców - mogą one zawierać linki do stron ze złośliwym oprogramowaniem bądź do fałszywych stron bankowości elektronicznej.
- Uważaj na podejrzane rozmowy telefoniczne. Czasami oszuści podszywają się pod pracowników banku, aby wyłudzić poufne dane.
- Nie odczytuj kodów QR z nieznanych źródeł.
Pamiętaj, że Bank BNP Paribas nigdy:
- nie wysyła w wiadomościach SMS linków do pobrania aplikacji na urządzenia mobilne,
- nie prosi o instalację dodatkowych aplikacji lub certyfikatów,
- nie prosi o dane weryfikacyjne takie jak hasła czy loginy,
- nie poprosi o włączenie opcji „Zezwalaj na instalację aplikacji ze źródeł innych niż sklep Play” (w przypadku systemu Android) i wymaga jej wyłączenia.
W przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu:
- zmień dane logowania do wszystkich usług bankowych,
- możesz samodzielnie zablokować aplikacje mobilne/urządzenie, po zalogowaniu do bankowości internetowej,
- możesz zastosować opcję zdalnego usuwania danych z telefonu,
- skontaktuj się z Centrum Telefonicznym Banku (infolinia czynna 24/7, koszt połączenia wg stawki operatora): 500 990 500 , +48 22 134 00 00,
- zgłoś kradzież na Policji.
Bankuj bezpiecznie z aplikacją GOmobile:
Wyposażyliśmy aplikację GOmobile w funkcje, które pomagają nam chronić Twoje pieniądze na koncie, a Tobie korzystać z nich w jeszcze bardziej bezpieczny sposób. Poznaj nasze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa.
Wybrane rozwiązania w aplikacji GOmobile:
- Potwierdzisz konsultanta – jeśli masz wątpliwość, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku, możesz potwierdzić jego tożsamość w aplikacji.
- Włączysz dodatkową ochronę - możesz samodzielnie zdecydować o uruchomieniu bezpłatnej Ochrony Behawioralnej w aplikacji. Ochrona zareaguje, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od Twojego modelu zachowania. Bank może poprosić Cię wtedy o dodatkową weryfikację wykonywanej operacji, aby upewnić się czy to na pewno Ty ją zlecasz.
- Odbierzesz na bieżąco powiadomienia - robisz przelew lub płacisz kartą, możesz uruchomić natychmiastowe powiadomienia. Pozwolą Ci one na bieżąco śledzić operacje na koncie i stan Twoich finansów.
- Zalogujesz się bezpiecznie - możesz korzystać z odcisku palca, face ID (rozpoznawania twarzy) lub kodu PINaby logować się do swojej aplikacji szybko i bezpiecznie. ]. Kod PIN musi zawierać 6-20 cyfr. Unikaj łatwych do odgadnięcia kombinacji cyfr (np. daty urodzin).
Ponadto aplikacja GOmobile zapewnia:
- Automatyczne wylogowanie – jeśli zapomnisz wylogować się z aplikacji, nastąpi to automatycznie. Minimalizuje to ryzyko nieautoryzowanego dostępu do Twojego konta.
- Mobilną autoryzację – dostajesz powiadomienie push na telefon. Klikasz w Powiadomienie, żeby zweryfikować szczegóły operacji. Jeśli dane operacji się zgadzają, klikasz Zatwierdź. Pozwala to na szybkie potwierdzenie wykonywanych transakcji.
- Kontakt z bankiem – możesz zadzwonić do banku z poziomu aplikacji. Pozwala to na szybszą weryfikację Twoich danych przez pracownika banku.
Pobierz bezpłatną aplikację GOmobile
i przekonaj się, że bankowość mobilna to dobra decyzja! Instaluj aplikację tylko z oficjalnych sklepów.
Pobierz aplikację - zeskanuj kod QR aparatem w telefonie i przejdź do sklepu
Dla telefonów z systemem Android |
Dla telefonów z systemem iOS |
Otwiera się w nowym oknie. Ocena 4.6 / 36 tys. opinii |
Otwiera się w nowym oknie. Ocena 4.8 / 78 tys. opinii |