Komunikaty bezpieczeństwa
Fałszywe połączenia telefoniczne od oszustów podszywających się pod bank
Coraz częstszymi przestępstwami na szkodę Klientów banków jest wykorzystanie tzw. vishingu.
Scenariusz takiego ataku polega na podszywaniu się przez oszustów pod pracowników banku. Z wykorzystaniem bankowego numeru telefonu, oszuści wysyłają SMS-y lub dzwonią, np. z informacją o oczekującym na realizację przelewie czy blokadzie konta, namawiają do zainstalowania dodatkowych aplikacji. Oszuści przygotowują rozmowy tak, by były wiarygodne i uśpiły czujność Klienta – są w stanie przekonać rozmówcę, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania. Dla uwiarygodnienia kontaktu, potrafią wyświetlić na telefonie ofiary numer telefonu lub nazwę instytucji (np. banku).
Pamiętaj!
Pracownicy banku nigdy nie proszą o:
- login lub hasło do bankowości internetowej
- instalację dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów/telefonów Klientów
- pełen numer karty i kod CVV
- podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku
Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem banku - rozłącz się! Sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń
Możesz także łatwo i bezpłatnie potwierdzić tożsamość pracownika infolinii w aplikacji GOmobile.
Jak to zrobić?
- W trakcie rozmowy poproś pracownika o potwierdzenie jego tożsamości.
- Otrzymasz powiadomienie PUSH w aplikacji GOmobile.
- W treści powiadomienia wyślemy dane pracownika.
- Poproś pracownika o podanie imienia i nazwiska.
- Jeśli dane są poprawne, zatwierdź powiadomienie wprowadzając PIN ustawiony dla aplikacji GOmobile.
Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia.